V roce 2021 Trier zaznamenal obrovský úspěch s filmem The Worst Person in the World, který katapultoval jeho dlouholetou hereckou partnerku Renate Reinsve do světového povědomí – ztvárnila Julii, nerozhodnou mladou ženu snažící se najít samu sebe. Reinsve za tuto roli získala cenu pro nejlepší herečku v Cannes a film se stal norským kandidátem na Oscara, čímž Trier potvrdil svou pozici mezi nejvýraznějšími tvůrci současné světové kinematografie.
Skandinávské rodinné drama s dotekem Hollywoodu
Joachim Trier se ve svém novém filmu Citová hodnota vrací k intimnímu rodinnému dramatu, tentokrát s pronikavou studií toho, jak bolest i umění putují napříč generacemi. Vypráví příběh dvou sester, úspěšné herečky Nory (Renate Reinsve) a praktičtější Agnes (Inga Ibsdotter Lilleaas), které po smrti matky znovu čelí návratu otce Gustava (Stellan Skarsgård), kdysi slavného režiséra. Ten se pokouší o velký umělecký návrat a nabízí Noře hlavní roli ve svém autobiografickém filmu – ona ale odmítne, a tak místo ní obsadí mladou hollywoodskou hvězdu Rachel (Elle Fanning). Do jejich citlivé rodinné dynamiky tak vstupuje nečekaný element: americká herečka, která netuší, že se ocitla uprostřed hluboce osobního příběhu o starých ranách, křehkých poutech a nenaplněném očekávání.
Trier zde s typickou melancholií a smyslem pro detail zkoumá, co všechno zůstává nevyřčeno mezi rodiči a dětmi, jak se z loajalit a bolestí tvoří umění a jak dům – tichý svědek všech hádek, objetí i odchodů – může být nakonec tím nejvěrnějším vypravěčem o našich životech.
Proč vidět Citovou hodnotu?
Stellan Skarsgård o roli režiséra Gustava říká: „Je zábavné hrát někoho, kdo se tak strašlivě snaží, a přesto nedokáže uspět. Pořád se mu nedaří sblížit se s vlastními dcerami. Nedaří se mu ani na konci filmu, nic není vyřešeno.” Film nabízí nejen brilantní herecké výkony Renate Reinsve a Stellana Skarsgårda, ale především hluboce rezonující příběh o tom, jak křehké a komplikované jsou rodinné vazby – zvlášť když se do nich vmísí umění, ambice a nevyřčené křivdy. Na plátně působí fantasticky i krásná Elle Fanning, kterou by role Rachel mohla klidně dovést až na pódium nejvyšších cen světové kinematografie.
Trierovi filmy v sobě mají ojedinělé kouzlo: dokážou být hrubé a čarovné zároveň, vtipné i srdcervoucí, vášnivě umělé i přespříliš reálné. „Něžnost je nový punk,“ tvrdí režisér. Citová hodnota vás zasáhne svou emocionální pravdivostí, neokázalou vizuální krásou a hlubším pohledem na to, co znamená být dítětem, rodičem i sourozencem.
- Zdroj článku:
Autorský článek, The Interview Magazine


