Mentální fitness: Trénujte svou mysl stejně jako své tělo

Trénovat potřebuje i mozek

Od malička jsme vyrůstali s vědomím, že fyzická aktivita je důležitá. Ve škole jsme měli povinné hodiny tělocviku, kde nás učili, jak pracovat se svým tělem. Je zřejmé, že aby tělo bylo zdravé a odolné, potřebuje trénink. To samé ale platí i pro mozek. V dětství nás nikdo neučil, jak trénovat naši mysl, a dnes se potýkáme s vysokým výskytem depresí, úzkostí a dalších psychických potíží. Přitom je to jednoduché – stačí postavit mentální trénink na stejnou úroveň jako ten fyzický. Pokud si najdeme čas na běhání nebo návštěvu fitka, proč nevěnovat stejný čas i mentálnímu tréninku? Abychom v tomto režimu vydrželi dlouhodobě, je potřeba přerámovat naše vnímání psychického zdraví. Maya Raichoory, propagátorka tohoto konceptu, navrhuje vyměnit slovo „zdraví“ za „fitness“. „Tahle drobná změna mi v tolika aspektech změnila život a myslím, že totéž může udělat i pro ostatní,“ řekla v TED Talku, kde mentální fitness představila.

Ráno dělá den. Aneb pozitivní návyky, které vám ho od probuzení změní

elle.cz

Každý člověk má fyzické a mentální zdraví – jde o nějaký statický stav. Fitness je aktivní, dynamická údržba našeho zdraví, která nás udržuje „ve formě“. A co znamená být psychicky fit? Především odolnost vůči stresu, čistou mysl, schopnost se soustředit, lepší paměť a schopnost efektivně odpočívat i efektivně pracovat. Maya Raichoora mluví o 5 oblastech v kontextu fyzického fitness: konzistence, dieta, kardio, odpočinek a silový trénink. Všechny tyto principy se podle Raichoory dají aplikovat na mentální trénink.

Konzistence

Pokud chceme dosáhnout dobré kondice, musíme své tělo trénovat pravidelně, ne jen když se v něm necítíme dobře. Stejnou péči potřebuje i náš mozek. Místo toho, abychom se věnovali duševnímu zdraví jen tehdy, když nám není dobře, je důležité se o něj starat pravidelně.

Dieta

Restrikce se netýkají jídla, ale něčeho jiného, co neustále konzumujeme. Obsahu. Jsme na sociálních sítích, posloucháme podcasty, koukáme se na televizi… Jsme neustále pod vlivem nějakých stimulů, které náš mozek přetěžují. Stejně jako si dáváme pozor na to, co jíme, měli bychom mít více pod kontrolou, čím krmíme náš mozek.

Nakrmte mozek: Jak podpořit kognitivní funkce a své duševní zdraví?

elle.cz

Kardio

Aktivně zapojte svůj mozek každý den, ať už skrze četbu, psaní, kreativní činnosti, křížovky, učení se novým jazykům a dovednostem, přednášky… Způsobů existuje několik!

Odpočinek

Tady se tělo a mozek potkávají, protože pro obojí je nejdůležitější kvalitní spánek. Abyste ho dosáhli, vyzkoušejte například spánkovou metodu 10-3-2-1-0. U tohoto bodu nezapomínejte na meditaci a jógu.

Silový trénink

V rámci mentálního silového tréninku hovoří Maya Raichoora o vizualizaci. Místo posilování svalů, posilujeme zde nervová spojení v mozku. Několik výzkumů ukázalo, že mezi představivostí a realitou neexistuje zásadní rozdíl, pouze se liší v intenzitě. Právě proto se můžeme vystresovat z něčeho nereálného, co si pouze představujeme. I když je tato technika často podceňovaná, vizualizací lze do určité míry přenastavit mozek. Tímto způsobem můžeme pracovat na sobě tam, kde má fyzický trénink své limity.

Silový trénink: Proč by ho měl do své rutiny zařadit každý z nás?

elle.cz

Zdroj: TEDxTalks, Healthline