Když je láska hrozbou

Pochyby jsou normální součástí jakékoliv změny. Proces, kdy se musíme vymanit ze zajetých kolejí  a vzájemně se sladit s dalším člověkem, k nim navíc zdánlivě přímo vybízí. Strach z toho, jak počínající partnerství bude vypadat, ale musí mít své mantinely. Ve chvíli, kdy je překročí, může významně zasáhnout do našeho života a spolehlivě zabít jakoukoliv šanci na zdravý vztah.

Na rozdíl od aromantika filofob o intimitu a porozumění s druhými stojí. Když se však k tomuto cíli přiblíží, utíká. Příčiny problému se přitom mohou značně lišit. V kulturách, které lpí na tradičním rozdělení genderových rolí, bývá připisována výchově a tlaku okolí. Stojí za ním ale i daší neblahé zkušenosti z dětství, například složitý rozvod rodičů.

Zrádná dokonalost

Potíže způsobují také některé osobnostní charakteristiky vypěstované během života. Perfekcionismus se stal v současnosti módním slovem, kterým bohatí a slavní vysvětlují své úspěchy. Ve skutečnosti ale často znamená spíše překážku. Nikde to neplatí víc, než v lásce: představa, že existuje jedna dokonalá verze vztahu a na obzoru čeká bezchybný protějšek, v každodenní realitě nemůže obstát. 

Zhoubný je perfekcionismus také v případě, kdy se týká nás samotných. Co když nás partner brzy prokoukne a zjistí, jak nedokonalí ve skutečnosti jsme? „Perfekcionisté většinou reagují prudšími negativními emocemi. Častěji zažívají pocity viny a rychleji se vzdávají. Když věci nejsou podle jejich představ, spíše se jim vyhnou,“ říká psycholog Andrew Hill z britské York St John University. Při sebemenším problému tak perfekcionista raději ze vztahu uteče, než aby se ho pokusil řešit a myslel pozitivně. Z neustálého provinění nejprve z vlastní nedostatečnosti a následného vztahového selhání se tak stává začarovaný kruh.

 

Jak z takového kolotoče ven? Nejdůležitější práce začíná uvnitř. Uvědomit si vlastní hodnotu, odpouštět sobě i okolí nedostatky a zároveň neuposlechnout katastrofické scénáře ve vlastní hlavě není nic jednoduchého. Postupným tréninkem se ale situace dá zlepšit. Pomoci může mindfulness, tedy přemýšlení nad situací tady a teď. Dlouhodobé problémy se pak vyplatí konzultovat s terapeutem. Zásadní je ale o svých pocitech mluvit s partnerem otevřeně a neschovávat se za zbytečné výmluvy. Naučit se ukázat pravou tvář – jakékoliv chyby může mít – je totiž prvním krokem k úspěchu.

 

Autor: Gabriela Knížková

Zdroj: WebMD.com, BBC.com, thechelseapsychologyclinic.com

REKLAMA