Netrpíte fenoménem FOBO?

Když strach z neúspěchu a nerozhodnost paralyzují

Fenomém FOMO už nejspíš znáte. Pod zkratkou „fear of missing out“ se neskrývá nic jiného než obava, že vám utíká nějaké důležité dění. Podobné je to i s FOBO, nejde však o záležitosti soukromé, ale spíš o ty profesní. Už samotný výraz mluví za vše. Vznikl z anglického „fear of becoming obsolete“, což lze volně přeložit jako jakýsi strach ze "zastarání", a jen ve Spojených státech jím trpí více než 20 % vysokoškolsky vzdělaných lidí. Neděsí je konkurence, ale spíš fakt, že v dnešní turbulentní době plné technologických novinek a prudce se rozvíjející umělé inteligence, může jejich pozice brzy „zestárnout“. O to větší pak mají potíž se v práci správně rozhodovat. A nejspíš nejen tam…

Sociální jet-lag: jak se chaotický víkend podepíše na zdraví i na váze

elle.cz

Turbulentní doba a nespočet variant

Velký počet možností člověka zkrátka vyčerpává. To odborníci vědí a upozorňují na to už řadu let. Není na tom nic zas až tak divného. Nikdy si totiž nemůžeme být jisti tím, jestli jsme se rozhodli správně. A jestli nám to „nejlepší“ náhodou neuniklo. Patrick McGinnis, který se fenoménem FOBO dlouhodobě zabývá, tvrdí, že se nejedná o zcela nové lidské chování, naopak. Člověk přece od pradávna chce „to nejlepší“. Až zavedení moderních technologií však přeměnilo FOBO ve společenský fenomén. „Jdete na jakýkoliv e-shop, abyste si koupili pár bílých tkaniček. Zjistíte ale, že na výběr jich máte třeba přes 200 typů. Zatímco před dvaceti lety byste šli prostě do obchodu, kde by měli troje lišící se maximálně délkou, dnes stojíte před mnohem obtížnější volbou,“ upozorňuje. A to jsme pořád ve sféře soukromé, nikoliv profesní. Tam je rozhodování mnohem složitější.

Sunday scaries aneb když práce už v neděli nahání hrůzu. Bojujte s tím

elle.cz

Zbavte se FOBO, uberte plyn…

Motorem pro FOBO je do jisté míry i narcismus. Jsou zkrátka tací, kteří touží být dokonalí, a to za jakékoliv situace a v jakémkoliv oboru. S tímto nepříjemným fenoménem se ale může potýkat prakticky kdokoliv. Pocit neschopnosti výběru z mnoha dostupných možností totiž může člověk pociťovat úplně stejně při nákupu bot jako při hledání vhodného zaměstnání. Bez ohledu na situaci nás totiž mohou sžírat obavy, že volbou jedné konkrétní možnosti jsme se připravili o všechny další. Není proto na škodu občas zvolnit a upustit od tendencí mít pokaždé to „nej“. Touha po maximálním prospěchu s sebou totiž vždycky nese jistou míru nespokojenosti. Zdá se to těžké? Mít skromnější preference? Tak začněte trénovat. Pro začátek můžete vyrazit do obchodu a opatřit si tkaničky. Černé, nebo bílé. A máte na to dvě minuty. Ani o vteřinu déle.

Zdroje: patrickmcginnis.com, simplypsychology.com, podcast Timothy Ferrisse