Nový trend: otužování pro zdraví

Pokud si myslíte, že otužování je pouze pro blázny, kteří se 26. prosince tradičně koupají v ledové Vltavě, tak rychle změňte názor. Souboj se studeným prostředím naše tělo udělá odolným v mnoha ohledech, které ocení především ti z nás, jež pravidelně trápí škrábání v krku, rýma, bolesti zad či celulitida. Po měsíci postupného otužování očekávejte i lepší náladu, méně úzkostí a zahodit můžete termoprádlo a pět huňatých čepic. Ledové královny, nastal váš čas.

Když mi kamarádka Anička řekla, že se každé ráno sprchuje ledovou vodou a cítí se výborně, tak mi husí kůže naskočila i v teplém svetru, bez něhož poslední dobou raději nevycházím z domu. „Vážně, měla bys to zkusit, už měsíce jsem nebyla nemocná,“ pobídla mě s nadšením, zatímco já jsem vytahovala poslední kapesník k záchraně ucpaného nosu. 

Hlavně postupně

Poté, co mi nasadila brouka do hlavy, jsem ve svém okolí začala pozorovat čím dál více statečných otužilců, do kterých bych to na první pohled ani neřekla. Například zpěvačku Lady Gaga, kuchařku Kamu, rally jezdce Jana Černého nebo topmodelku Denisu Dvořákovou. „Otužuji se již třetím rokem a za tu dobu jsem ani nenastydla. Kromě posílení imunity je to i ohromně vzrušující a ten pocit štěstí bych přála zažít každému,“ popisuje Denisa. K otužování ji přivedl její trenér Maroš Molnár v Bratislavě, a to i kvůli regeneraci svalů po fyzické zátěži. To si pochvaluje i jezdec Jan Černý: „Každé ráno se díky sprše, ve které střídám teplou a studenou vodu, cítím zregenerovaný, nabitý energií a ideálně připravený na cvičení. Nemoci se mi vyhýbají obloukem a posilování je daleko intenzivnější.“ Jestliže s budováním svého odolnějšího já začínáte flirtovat stejně jako já, je několik zásad, které byste měli znát ještě před tím, než přikročíte k akci.

Každé ráno se díky studené sprše cítím nabitý energií a ideálně připravený na cvičení.

„S otužováním bychom měli začínat hlavně postupně, aby to pro tělo nebyl takový šok a pozvolna si zvykalo. Obecně se doporučuje přecházet z vlažné vody až po tu nejledovější, střídat ji nebo otužovat nejdřív nohy a dostat se až k hlavě,“ vysvětluje doktor Jaroslav Jiřík. Nepředstavujte si hned, že obléknete hezké plavky a půjdete se fotit ponořená v horském jezeru, to je spolu s vanou plnou ledu až ten nejvyšší level, kterého v této disciplíně můžete dosáhnout. Podle lékaře Jiříka je nejlepší odpíchnout se ranní sprchou nebo plaváním ve studeném moři během letního období. Hlavními zásadami však jsou postupnost, dlouhodobost a soustavnost. Jakmile s tréninkem přestanete, tělo si opět začne zvykat na teplo a ztratí pomyslný odolný štít. „Trápí-li vás zdravotní omezení srdce, ledvin nebo krevního tlaku, konzultujte své plány raději s lékařem,“ doporučuje Jiřík.

Nejde o rekordy

Během otužování se nám v těle začíná tvořit větší množství hnědého tuku, který kromě toho, že požírá ten nežádoucí bílý, uvolňuje energii daleko rychleji, čímž ji mění na teplo a chrání nás před chladem. Umění není vytvářet rekordy v tom, kdo vydrží v ledové vodě déle, ale připravit tělo na to, aby se umělo zahřát samo – zevnitř. „Dřív jsem chodil nabalený do nejteplejších péřových bund, teď mi stačí kvalitní kabát a zima mi neznepříjemňuje den už tím, že si zapomenu rukavice,“ popisuje Černý. 

... více v lednovém čísle magazínu ELLE, který je právě na stáncích!

EBC promo