State of fashion: Michael Kováčik

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

State of Fashion navazuje na článek z květnového vydání ELLE sérií rozhovorů s designéry, značkami, mladými talenty a pedagogy, kteří udávají směr československé módy. Mapuje tuzemskou módní scénu a její klíčové hybatele – a podává zprávu o tom, v jakém bodě se československá móda nachází právě teď.

Mohlo by se vám líbit

Móda v Česku není vnímaná jako součást kultury, tak jak by měla

Jsou hybateli změn a nositeli kvality. Jejich pohled na svět, osobitá estetika a schopnost neustále inovovat udávají směr celé lokální módní scéně. Jednou z výrazných značek je československá Laformela, za kterou stojí Antonín Soukup, Miroslava Kohutiarová a Francesca Kolowrat. S Antonínem Soukupem jsme si povídali o tom, kde se česko-slovenská móda nachází v roce 2025. Kde jsme byli tehdy – a kde jsme teď?
elle.cz

Když se řekne State of Fashion v Česku nebo na Slovensku – co to pro tebe znamená?

Na domácí půdě vnímám módu čím dál výrazněji. Vidím, že firmy a značky z různých odvětví se spojují s lokálními designéry a vznikají nové koncepty módních událostí, které domácí scénu podporují. Sociální sítě navíc umožnily, aby se designéři i značky snáze zviditelnili a propojovali. To všechno podle mě tvoří aktuální podobu módy u nás – ať už v Česku, nebo na Slovensku.

Čím si podle tebe naše módní scéna prošla? V čem jsme dál a v čem podle tebe pořád tápeme?

Módní scéna u nás podle mě stále bojuje o přežití. Dnes není těžké zaujmout nebo na chvíli zazářit, mnohem náročnější je však udržet si stabilitu. Značka či designér musí umět své nápady přetavit i do funkčního byznys modelu. Teprve tehdy se tvorba stává životaschopnou. A to je výzva, které čelíme každou sezónu.

Jaká témata v módě aktuálně vnímáš jako klíčová nebo důležitá?

Pro mě jsou to jednoznačně kvalita a nadčasovost. Jsou to hodnoty, které mám přirozeně zakořeněné ve své tvorbě a které chci dál předávat. Pokud někdo investuje do značky, měl by mít jistotu, že získává něco, co přežije více než jednu sezónu. Rozhodující jsou i detaily, které odlišují výjimečný produkt od průměrného.

Michael Kováčik, Self Reflection

 

Co konkrétně hýbe tvojí vlastní tvorbou?

Jsou to moji klienti a lidé, kteří mou tvorbu podporují. Jejich důvěra mě posouvá dopředu. Vytvářím produkt, který si každý může sám vyhodnotit, proto cítím velkou zodpovědnost vůči nim, ale i vůči sobě. Když člověk do něčeho investuje roky práce a energie, je důležité tomu věřit a jít dál. Je to o určitém respektu k sobě samému.

Kdybys měl vyjmenovat tři věci, které tě nejvíc inspirují, jaké by to byly?

Pokud jste kreativní, inspiraci vnímáte na každém kroku. Nemusíte cestovat ani hledat speciální podněty, protože jsou všude kolem. Pro mě jsou největší inspirací ženy v mém životě. Sleduji je, poslouchám jejich příběhy, řeším s nimi jejich problémy. Druhým zdrojem je hudba. Při navrhování si vždy pouštím skladby, které mě přenesou do atmosféry budoucí kolekce či přehlídky. A třetím jsou společenská témata, která osobně řeším ve svém životě a přetvářím je do tvorby.

Máš pocit, že móda má u nás pořád spíš „okrajové“ postavení? Nebo se to podle tebe mění?

Móda se v Česku a na Slovensku mění k lepšímu. Dnes už lokální designéři dokážou pokrýt celý šatník. Dříve jsem i já navrhoval hlavně šaty na speciální příležitosti, dnes moje značka zastřešuje téměř kompletní šatník. Sám ji už několik let vnímám a prezentuji jako jakousi „novodobou uniformu“ – oblečení, které funguje během dne, večera i při výjimečných událostech. Navíc dnešní zákazníci mají více informací o podmínkách výroby mainstreamových značek v zahraničí, což je přirozeně vede k podpoře lokálního designu.

Co podle tebe do módní scény přinášíš ty sám?

Na začátku to byl určitě minimalismus a nadčasovost – čisté linie, jednoduché materiály, žádné okázalé aplikace a zdobnost. Dodnes si vzpomínám na šaty, které jsem šil v roce 2015 na Ples v opeře v Bratislavě. Mezi všemi opulentními róbami působily svěže a jinak. To byl pro mě zlomový moment. Dnes se stále snažím ukazovat, že investovat do nadčasového kousku z lokální dílny má smysl, protože v šatníku vydrží roky.

Jak pracuješ se svým vlastním stylem jako značkou?

Trvalo mi, než jsem ve své tvorbě úplně našel svůj styl a vyprofiloval vlastní rukopis, ale dnes je styl mé značky jasně definovaný. Kolekce na sebe přirozeně navazují a vytvářejí ucelený koncept, který si zachovává kontinuitu, ale zároveň je pro mě důležité se neustále posouvat, technicky i prostřednictvím materiálů, se kterými pracuji. Jak už jsem zmínil, snažím se, aby má tvorba byla nadčasová a nepodléhala rychle se měnícím trendům. Fascinuje mě, když potkám klientku v saku, které si u mě koupila před šesti či sedmi lety, a stále působí aktuálně. A ještě víc mě těší, když během přehlídek vidím své klientky a klienty, jak kombinují modely z různých kolekcí. Tehdy cítím, že mé oblečení žije vlastní příběh.

Michael Kováčik, Self Reflection

 

Jak si myslíš, že se bude módní scéna u nás vyvíjet v dalších 5–10 letech?

Pokud se bude vyvíjet tímto tempem, čeká nás slibná budoucnost. Lidé si postupně zvykají, že lokální designéři nabízejí kvalitu a originální design. Co nám však stále chybí, je podpora ze strany investorů. Právě kapitál bývá největším limitem, který brzdí růst a možnosti naší scény.

Co by sis přál, aby si z tohohle rozhovoru odnesl někdo, kdo českou nebo slovenskou módu zatím moc nesleduje?

Aby měl chuť více podporovat lokální designéry. Pro zákazníky je důležité pochopit, kolik práce, příběhů a energie stojí za každým produktem. Pro ty, kteří o kariéře v módě uvažují, ať je to motivace jít za tím. Být módním designérem neznamená jen navrhovat a prodávat. Je to profese, která propojuje umění ve všech podobách, od filmu přes hudbu až po architekturu. A právě to je na ní fascinující.

Michael Kováčik

Slovenský módní návrhář působící na česko- slovenském trhu založil svou eponymní značku roku 2013. Jeho tvorba je oslavou minimalismu a elegance, kterou přetváří do nositelné módy pro moderní ženy i muže. Kombinuje pohodlí se sex-appealem a ženskostí, čímž vytváří nadčasové kousky s vlastním rukopisem. Deset let představoval své kolekce v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, od minulého roku se věnuje vlastním módním přehlídkám. Je vyhledávaným tvůrcem rób na červený koberec.

Kolekce Self Reflection:
Zdroj článku: