State of Fashion navazuje na článek z květnového vydání ELLE sérií rozhovorů s designéry, značkami, mladými talenty a pedagogy, kteří udávají směr československé módy. Mapuje tuzemskou módní scénu a její klíčové hybatele – a podává zprávu o tom, v jakém bodě se československá móda nachází právě teď.
Když se řekne State of Fashion v Česku nebo na Slovensku – co to pro tebe znamená?
Napadají mě spojené nádoby: spousta tvrdé práce a zároveň velmi kvalitní výsledky. Na to, jak malý jsme trh, dokážeme vytvářet opravdu krásné projekty.
Čím si podle tebe naše módní scéna prošla? V čem jsme dál a v čem podle tebe pořád tápeme?
Určitě jsme pokročili v konceptuální tvorbě. Koncept je něco, bez čeho v našich končinách asi nikdy nemůžete být uznávaní. Na druhou stranu to může být i slabina – často ho stavíme nad byznys, marketing a samotný produkt. Právě v tom stále trochu tápeme.
Jaká témata v módě aktuálně vnímáš jako klíčová nebo důležitá?
Autenticita a rozpoznatelnost. V dnešním přesyceném světě je to naprostý základ, ale bohužel čím dál méně viditelný.
Co konkrétně hýbe tvojí vlastní tvorbou?
Vášeň a touha se posouvat. Neustále se snažím rozvíjet design, kvalitu produktů a celý vesmír značky Jan Société. Inspirací je i osobní kontakt – když potkám někoho, kdo nosí moje věci, je to pro mě silný moment.
Kdybys měl vyjmenovat tři věci, které tě nejvíc inspirují, jaké by to byly?
Kinematografie, hudba a osobní zážitky. Třeba když mě někdo na ulici zaujme svým outfitem a já si to hned poznamenám.
Máš pocit, že móda má u nás pořád spíš „okrajové“ postavení? Nebo se to podle tebe mění?
Podle mě má móda u nás podobnou váhu jako jinde. Ano, jsou země jako Itálie nebo Francie, kde je určitě ve společnosti větší téma, to jsou ale spíš výjimky. Vnímám to tak i já – je zdravé nepovažovat se za středobod vesmíru. Móda by měla být především radost, hra, způsob sebevyjádření i forma umění.
Co podle tebe do módní scény přinášíš ty sám?
Vlastní estetiku a jedinečný přístup. Nabízím komunitě něco, co jinde nenajde – nejen oblečení, ale i životní postoj, hodnoty a lifestyle. Věřím v sílu zážitků a dlouhodobé budování značky. Snažím se vytvářet zážitky, které mají osobní charakter a odrážejí dlouhodobě budovanou identitu značky i vlastní přístup ke kreativnímu procesu.
Jak pracuješ se svým vlastním stylem jako značkou?
Čím dál víc inklinuji k jednoduchosti – moje každodenní uniforma je džíny a triko nebo mikina. S množstvím práce nemám vždy prostor přemýšlet nad outfitem. Na speciální příležitosti ale rád sáhnu po svých oblíbených kouscích. Můj styl se vyvíjí spolu se značkou. Proměna je přirozenou součástí designu i módy, lidé touží po novém a ani já nejsem výjimkou.

Jak si myslíš, že se bude módní scéna u nás vyvíjet v dalších 5–10 letech?
To si opravdu vůbec netroufám odhadnout. Soustředím se na svou práci. Doufám, že si česká móda udrží nejen kvalitu designu, ale i lidskost a vzájemný respekt.
Co by sis přál, aby si z tohohle rozhovoru odnesl někdo, kdo českou nebo slovenskou módu zatím moc nesleduje?
Aby se nebál podívat blíž, pokud cítí, že ho to zajímá. A pokud ne, je to naprosto v pořádku.
Jan Černý
Prosadil se na scéně roku 2017 svou vizí streetwearu, nedlouho poté absolvoval stáž u Louis Vuitton. Do širšího povědomí se dostal zejména nástupovou kolekcí pro český olympijský a paralympijský tým v Paříži, magazín Time ji zařadil mezi tři nejlepší na světě. Za kolekci také získal ocenění Grand designér roku 2024 cen Czech Grand Design. Na úspěch navázal spoluprací s českým pavilonem pro EXPO 2025 v Ósace, pro nějž navrhl uniformy. V roce 2023 značka prošla rebrandingem a nově vystupuje pod názvem Jan Société, naznačujícím její multioborové směřování.
- Zdroj článku:
Autorský rozhovor







