State of fashion: Jan Černý

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

State of Fashion navazuje na článek z květnového vydání ELLE sérií rozhovorů s designéry, značkami, mladými talenty a pedagogy, kteří udávají směr československé módy. Mapuje tuzemskou módní scénu a její klíčové hybatele – a podává zprávu o tom, v jakém bodě se československá móda nachází právě teď.

Mohlo by se vám líbit

Móda v Česku 2025: Boris Král vrací do oděvů noblesu minulých století

Jsou hybateli změn a identifikátory kvality. Jejich pohled na věc, osobitá estetika a schopnost neustále inovovat udávají směr celé lokální módní scéně. Jedním z nich je i Boris Král, v jehož modelech ožívá noblesa minulého století a mistrovská práce se střihy. Povídáme si s ním o tom, v jakém bodě se česko-slovenská móda nachází v roce 2025. Kde jsme byli tehdy – a kde jsme teď?
elle.cz

Když se řekne State of Fashion v Česku nebo na Slovensku – co to pro tebe znamená?

Napadají mě spojené nádoby: spousta tvrdé práce a zároveň velmi kvalitní výsledky. Na to, jak malý jsme trh, dokážeme vytvářet opravdu krásné projekty.

Čím si podle tebe naše módní scéna prošla? V čem jsme dál a v čem podle tebe pořád tápeme?

Určitě jsme pokročili v konceptuální tvorbě. Koncept je něco, bez čeho v našich končinách asi nikdy nemůžete být uznávaní. Na druhou stranu to může být i slabina – často ho stavíme nad byznys, marketing a samotný produkt. Právě v tom stále trochu tápeme.

Jaká témata v módě aktuálně vnímáš jako klíčová nebo důležitá?

Autenticita a rozpoznatelnost. V dnešním přesyceném světě je to naprostý základ, ale bohužel čím dál méně viditelný.

Mohlo by se vám líbit

25. výročí ikonického filmu Pelíšky oslavil módní přehlídkou Jan Černý

Dvanáctá autorská přehlídka Jana Černého se odehrála v nově zrekonstruovaném minimalistickém prostoru Křižíkova Pavilonu, který Černý proměnil ve filmový set ikonických Pelíšků. Přehrajte si znovu atmosféru a hlavně precizní couture, kterou pro nás zinscenoval Jan Černý.
elle.cz
Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Co konkrétně hýbe tvojí vlastní tvorbou?

Vášeň a touha se posouvat. Neustále se snažím rozvíjet design, kvalitu produktů a celý vesmír značky Jan Société. Inspirací je i osobní kontakt – když potkám někoho, kdo nosí moje věci, je to pro mě silný moment.

Kdybys měl vyjmenovat tři věci, které tě nejvíc inspirují, jaké by to byly?

Kinematografie, hudba a osobní zážitky. Třeba když mě někdo na ulici zaujme svým outfitem a já si to hned poznamenám.

Máš pocit, že móda má u nás pořád spíš „okrajové“ postavení? Nebo se to podle tebe mění?

Podle mě má móda u nás podobnou váhu jako jinde. Ano, jsou země jako Itálie nebo Francie, kde je určitě ve společnosti větší téma, to jsou ale spíš výjimky. Vnímám to tak i já – je zdravé nepovažovat se za středobod vesmíru. Móda by měla být především radost, hra, způsob sebevyjádření i forma umění.

Co podle tebe do módní scény přinášíš ty sám?

Vlastní estetiku a jedinečný přístup. Nabízím komunitě něco, co jinde nenajde – nejen oblečení, ale i životní postoj, hodnoty a lifestyle. Věřím v sílu zážitků a dlouhodobé budování značky. Snažím se vytvářet zážitky, které mají osobní charakter a odrážejí dlouhodobě budovanou identitu značky i vlastní přístup ke kreativnímu procesu.

Jak pracuješ se svým vlastním stylem jako značkou?

Čím dál víc inklinuji k jednoduchosti – moje každodenní uniforma je džíny a triko nebo mikina. S množstvím práce nemám vždy prostor přemýšlet nad outfitem. Na speciální příležitosti ale rád sáhnu po svých oblíbených kouscích. Můj styl se vyvíjí spolu se značkou. Proměna je přirozenou součástí designu i módy, lidé touží po novém a ani já nejsem výjimkou.

Jan Černý

 

Jak si myslíš, že se bude módní scéna u nás vyvíjet v dalších 5–10 letech?

To si opravdu vůbec netroufám odhadnout. Soustředím se na svou práci. Doufám, že si česká móda udrží nejen kvalitu designu, ale i lidskost a vzájemný respekt.

Co by sis přál, aby si z tohohle rozhovoru odnesl někdo, kdo českou nebo slovenskou módu zatím moc nesleduje?

Aby se nebál podívat blíž, pokud cítí, že ho to zajímá. A pokud ne, je to naprosto v pořádku.

Jan Černý

Prosadil se na scéně roku 2017 svou vizí streetwearu, nedlouho poté absolvoval stáž u Louis Vuitton. Do širšího povědomí se dostal zejména nástupovou kolekcí pro český olympijský a paralympijský tým v Paříži, magazín Time ji zařadil mezi tři nejlepší na světě. Za kolekci také získal ocenění Grand designér roku 2024 cen Czech Grand Design. Na úspěch navázal spoluprací s českým pavilonem pro EXPO 2025 v Ósace, pro nějž navrhl uniformy. V roce 2023 značka prošla rebrandingem a nově vystupuje pod názvem Jan Société, naznačujícím její multioborové směřování.

Jan Société takes over New York:
Zdroj článku: