Kdy a jak jste poprvé pocítil, že móda bude vaším životním směrem? Co bylo impulsem k tomu, abyste se rozhodl vytvořit vlastní značku?
Můj zájem o módu se vyvíjel postupně během studia na UMPRUM, kde jsem zpočátku studoval textilní design. Už tehdy jsem cítil silnou potřebu posunout textilní materiál a vizuální dekor do kontextu finálního produktu, a proto jsem si jako médium zvolil oděv a módu. Na tomto základě jsem se velmi brzy začal soustředit na krejčovinu a pánskou módu. Umožňovala mi detailnější přístup k funkčním aplikacím, kladla důraz na konstrukci, její aktualizaci a širokou škálu technologických zpracování, která mají svá jasná pravidla. Dekorativní přístup k oděvním formám jsem vnímal jako práci s tvarovými formáty, potištěnými v ploše, čímž postupně vznikl náš charakteristický rukopis dekoru. Dalším impulsem byla snaha etablovat se profesionálně – chtěl jsem dál tvořit kreativně, ale zároveň fungovat i produktově a obchodně. Stále důležitější pro mě bylo konfrontovat svou práci s trhem, kde jsem si od počátku představoval existující značku a v neposlední řadě i fungující firmu.
Jaké byly největší výzvy v počátcích vašeho působení na lokální scéně? Co vám tehdy možná chybělo a jaké výzvy přetrvávají dodnes?
Největší výzvou bylo zpočátku najít vhodné produkční partnery a dokázat svou kreativitu realizovat plně – z pohledu materiálů, vzorování, velikostního stupňování i samotné produkce. To je běžný proces fungování módních domů, ale u nás tento kontext téměř neexistuje a je velmi náročné se k němu dostat, obzvlášť v oblasti krejčoviny. Svou značku jsem v jistém smyslu založil už během studií na UMPRUM, ale z dnešního pohledu to pro mě byla spíš rozsáhlá příprava na současnost, během níž jsem strávil určitý čas i v módních domech, kde jsem absolvoval stáže a pracoval. Za skutečné založení považuji rok 2023, kdy jsme ji spustili ve Vídni. V roce 2024 pak následoval přesun zpět do Prahy, kde jsme s aktuálním týmem oficiálně uvedli značku JAKUB PATKA debutovou Capsule Collection ’24, kterou jsme následně vyprodali v kategorii Menswear a Accessories.

Jaký je váš tvůrčí proces od prvního nápadu až po finální produkt?
Výchozím bodem je pro mě vždy idea, kterou v kreativním týmu dále tématicky rozpracováváme a rozvíjíme do konkrétního návrhu a jeho variant. Poté o ní uvažujeme v produktové rovině, kdy prochází celým procesem od kreativního návrhu, vzorování a produkce až po finální komunikaci prostřednictvím kampaně, lookbooku a online shopu, kde se stává součástí kolekce a dostupným produktem. Specifickou fází je u nás práce s dekorem. Ten kromě návrhu a vzorování řešíme i z hlediska samotného provedení. V případě sítotisku jde o plně rukodělný proces, jemuž věnujeme potřebný čas, a díky tomu je každý kus ve výsledku jedinečný.
Co vás vedlo ke vzniku aktuální kolekce Capsule Collection ’25/26? Jaké je její hlavní téma a jak v ní pracujete s materiály, konstrukcí a proporcemi?
Aktuální Capsule Collection ’25/26 navazuje na náš debut Ready To Wear CC ’24 a dále ji rozpracovává – tentokrát jako rozšířený základ našeho sortimentu, a to napříč celým portfoliem. Tématicky vycházíme z digitálního prostředí, především z rozhraní internetu, zobrazení prostřednictvím obrazovek, využívání datových úložišť, ochranných známek (tzv. watermarks), ale také ze současné meme kultury a vizuální komunikace. Tento zdroj zpracováváme dekorativně – ve fragmentech reálných míst, krajiny, přírody či vesmíru – v kontrastu s digitální kvalitou obrazu, přiblížením až po samotné watermarks, které pojímáme jako branding. Z hlediska materiálů kolekce stojí na prémiové bavlně, lehké vlně, ale také italské kůži a hedvábí, které se stávají nositeli dekoru – ať už formou výšivek, digitálního potisku, nebo ručního sítotisku, který je pro nás charakteristickým prvkem. Konstrukčně a proporčně vycházíme z pánského oděvu, který inovujeme a vybavujeme funkčními aplikacemi pro současné potřeby. Zároveň uvolňujeme jeho formu až do oversized siluet, nebo naopak kombinujeme funkci jednotlivých kusů mezi sebou – tak vznikly například takzvané Shirt Tops. Výsledkem je pro nás důležitá i kombinovatelnost a variabilita jednotlivých prvků kolekce mezi sebou.
Jak se stavíte k lokální výrobě versus outsourcingu materiálů a komponentů?
Většinu výroby se nám daří realizovat lokálně, a to s naprostým dohledem nad kvalitou, v našem případě tedy v Česku a na Slovensku. Pokud si to ale produkt nebo specifika jeho materiálového či technologického zpracování vyžadují, přesouváme výrobu i do zahraničí. Například naše hedvábné šátky kompletně vznikají v Itálii, od materiálu přes potisk až po finální výrobu.

Jak byste definoval silnou lokální módu? Jaká musí být, aby byla udržitelná a respektovaná doma i v zahraničí?
Pro mě osobně je nejdůležitější statement, který značka prezentuje a komunikuje – ať už prostřednictvím webu, kampaní, balení, nebo především skrze samotné kolekce, sortiment a jednotlivé produkty, které se dostávají k zákazníkům a vytvářejí tak vztah i závazek do budoucna. V praxi je to především náš design, jeho kvalitní provedení a také servis, který poskytujeme nejen klientům, ale i obchodním partnerům a stockistům. V rámci udržitelnosti je pro nás klíčový nejen materiálový přístup a odpovědnost za zdroje, proces vzorování a produkce, ale i logistika, transport a finální distribuce produktů. K těmto aspektům přistupujeme kriticky – jak interně, tak v rámci spoluprací s dodavateli a produkčními partnery.
Jaké prvky vizuální jsou pro vás dnes nepostradatelné, aby kolekce obstála v lokálním i mezinárodním kontextu?
Věřím, že zásadní je vlastní estetika a také její komunikace, která se neustále kreativně vyvíjí. Naopak nevěřím ve vykonstruované identity, které působí na první pohled správně, ale nereflektují skutečný brand, který mají představovat. Myslím si, že vše musí vznikat postupně, autenticky a komplexně – s přesahem přidané hodnoty. Z komerčního hlediska je důležité ucelené pojetí kolekce v celém procesu – od rozvržení sortimentu a produktů až po adekvátní kreativní část nebo naopakessentials pieces.
Kde vidíte svou značku za dejme tomu za 5 či 10 let? Jakou by měla mít pozici v módním světě u nás i v zahraničí?
V tuto chvíli máme za sebou rozsáhlé přípravy zakončené oficiálním launchem a debutem, který úspěšně proběhl v rámci zahraničního investičního programu s naším business partnerem. Na to navazujeme další fází značky JAKUB PATKA s novou Capsule Collection ’25/26. Máme stabilizovaný interní i externí tým, spolupracujeme s dodavateli a produkčními partnery, máme jasně nastavenou strategii i plán. Především věřím, že se nám podaří úspěšně naplnit všechny naše ambice a zároveň zůstat věrní naší vizi doma i v zahraničí.

- Zdroj článku:
Autorský článek
