State of Fashion navazuje na článek z květnového vydání ELLE sérií rozhovorů s designéry, značkami, mladými talenty a pedagogy, kteří udávají směr československé módy. Mapuje tuzemskou módní scénu a její klíčové hybatele – a podává zprávu o tom, v jakém bodě se československá móda nachází právě teď.
Když se řekne State of Fashion v Česku nebo na Slovensku – co to pro tebe znamená?
Současný stav, v jakém se nachází módní scéna. Představím si report nebo zprávu analyzující módní průmysl - výrobce, značky a tvůrce - a současně postoj veřejnosti k módě.
Čím si podle tebe naše módní scéna prošla? V čem jsme dál a v čem podle tebe stále tápeme?
Myslím, že česká móda významně získala na kreditu, že je ve společnosti větší zájem o české značky a tvůrce, že se místní tvorbě podařilo setřást nálepku “podivnosti” - amatérismu v designu, volbě materiálů i kvalitě zpracování, a že mnozí tvoří na světové úrovni.
Jaká témata v módě aktuálně vnímáš jako klíčová nebo důležitá?
Z mého pohledu je klíčové řemeslo, estetická kvalita a trvalá hodnota. Kvalita a udržitelnost v celkovém přístupu - od volby materiálů, přes dokonale padnoucí střih po precizně zpracované detaily.

Co konkrétně hýbe tvojí vlastní tvorbou?
Mám potřebu učit se nové věci, posouvat se. Proto s každou další kolekcí rádi přijímáme - celý ateliér - nové výzvy. Snažíme se objevovat nové postupy, zkoušet nová technická a technologická řešení a způsoby, dostat ze sebe pokaždé něco víc…
Kdybys měla vyjmenovat tři věci, které tě nejvíce inspirují, jaké by to byly?
Příroda, hudba, život.
Máš pocit, že móda má u nás stále spíše „okrajové“ postavení? Nebo se to podle tebe mění?
Když porovnám s Francií, Itálií nebo Británií, kde jsem buď studovala, pracovala a nebo zde nakupuji materiály, je u nás móda stále na okraji zájmu. Kupříkladu ve Francii je móda celospolečenský fenomén - nejnovější kolekce se probírají na stránkách deníků, patří k bontonu vědět, co se nosí a nepovažuje se to za povrchní. U nás zatím taková tradice není. Móda v tomto smyslu zajímá úzkou skupinu lidí.
Co podle tebe do módní scény přinášíš ty sama?
Přínos si netroufám hodnotit. Dvě věci jsou pro mě zásadní a definují způsob, jakým pracujeme: řemeslo a servis. Precizně provedená krejčovina do posledního detailu je pro nás samozřejmostí. Mám obrovské štěstí na fantastický kolektiv – na výjimečně zručné kolegyně, které svou práci milují. Stejně důležitý je pro mě i osobní a individuální přístup na nejvyšší možné úrovni. Věřím, že netvoříme oděvy jen pro tělo, ale především pro duši ženy. Záleží mi na tom, aby se naše klientky cítily krásné a samy sebou. Aktuálně mám velkou radost také z navázání spolupráce s tradičními českými výrobci. Vnímám to jako příležitost trochu přispět k návratu slavných českých textilních značek na výsluní.
Jak pracuješ se svým vlastním stylem jako značkou?
Samozřejmě, že chci mít o trendech přehled, ať už ze světových přehlídek, u výrobců látek a oděvních komponentů nebo na sociálních sítích. Dívám se zkrátka kolem sebe neustále. Beru je na vědomí, ale nejsou pro mě na prvním místě, protože způsob, jakým pracujeme v ateliéru nespočívá ve výrobě velkých sérií oděvů a nejsme závislí na retailu. Zaměřujeme se na modely na míru pro výjimečné příležitosti. S lehkou nadsázkou by se dalo říci, že než bychom model stihly vyrobit, trend se změní… Svou cestu vnímám jako výhodu, větší svobodu v tvorbě, můžu tak v návrzích reagovat na skutečnou budoucí nositelku, pro kterou vždy hledám ideální formu oděvu.
Jak si myslíš, že se bude módní scéna u nás vyvíjet v dalších 5–10 letech?
Nevím, jestli má smysl v dnešní nejisté době nějaké domněnky vyslovit nahlas… Řekla bych, že bude pokračovat trend posledních let - bude část zákazníků, která se přenese kompletně do online světa a bude využívat AI a nějaká malá část dá naopak přednost šití na míru a osobnímu kontaktu.
Co by sis přála, aby si z tohoto rozhovoru odnesl někdo, kdo českou nebo slovenskou módu zatím příliš nesleduje?
Bylo by krásné v lidech znovu probudit zájem – chuť podívat se, co vytvářejí čeští výrobci, značky a tvůrci. Možná zjistí, že právě to může být lepší volba než zboží, které běžně nacházíme v obchodech.
Zuzana Kubíčková
Se svým ateliérem debutovala v roce 2012. Tvorba návrhářky s mezinárodními zkušenostmi z Paříže, Milána i Reykjavíku osciluje mezi couture modely a kapsulovými kolekcemi, které v sobě spojují precizní krejčovinu s každodenní nositelností. Věnuje se velkým večerním a svatebním modelům, ale i delikátnímu spodnímu prádlu a korzetům, čímž definuje moderní luxusní šatník na míru. Na kontě má právě odhalenou couture kolekci Morphology 2025.
- Zdroj článku:
Autorský rozhovor, navazuje na text od Nicole Kudělkové – State of fashion – vyšlo v tištěném vydání ELLE 05/25