Nedávno se mě náhodný návštěvník galerie zeptal, jak poznám, že se mě umění skutečně dotklo. Dalo mi to pár minut k zamyšlení – a pak jsem na to přišla: stane se to v momentě, kdy o sobě na chvíli nevím. Jako dítě, které se ocitne na dospěláckém večírku: sedí tiše v koutku, oči kmitají po místnosti a pozorují vysoké postavy kolem sebe. Jejich gesta, způsoby chování, detaily oblečení… Všechno se vám postupně vryje do paměti, aniž byste se sami museli do děje zapojit. Podobný pocit ve mně vyvolala přehlídka Tomáše Němce. Stála jsem bez dechu a cítila, jak se všechny barvy, tvary a světelné kontrasty prolínají s mými myšlenkami, až nakonec nevnímám sama sebe – jen tichý, intenzivní zážitek přítomného okamžiku.
Scéna v kouři a houslích
Tomáš Němec představil na Mercedes-Benz Prague Fashion Week svou kolekci Ready to Wear 26 – sedmnáct looků, které spojuje černobílá paleta, kontrast textur a výrazná červená rtěnka jako jednotící akcent. V tlumeném světle pražského klubu SaSaZu, obklopeném kouřovým oparem a houslovým smyčcem, se modelky proměnily ve výrazné a charismatické ženské postavy – každá se svým gestem, energií a tempem. Atmosféra připomínala spíš divadelní scénu než klasickou přehlídku.
Orchestr kontrastů
Celá kolekce funguje jako orchestr kontrastů: hedvábný šifon proti hutnému sametu, perlově vyšívaný tyl proti matné vlně, třpytivé povrchy proti struktuře umělých kožešin. Femme fatale zde není provokatérkou; její síla je v postoji, nikoli v odhalenosti. A právě proto je kolekce nositelná – dramatičnost zůstává, ale může snadno vstoupit i do každodenní reality.

Bílá diva a její publikum
Vrcholným momentem večera se stal look, který dokázal ovládnout celý prostor: modelka oděná do bílé umělé kožešiny od hlavy až k patě, s kloboukem naaranžovaným na bok a ležérně spadlými rameny. Bylo to, jako by diva sestoupila z jeviště přímo mezi diváky – sebevědomá a rezervovaná, přirozeně vyvolávající respekt a uznání. Výrazné byly i zebrované černo-bílé vzory a třpytivé šaty s lesklým efektem, v nichž se odráželo světlo.

Historie přetavená do současnosti
Němec znovu sáhl k historii – tentokrát k pluderhosen, nabíraným kalhotám, které v 16. století nosila evropská šlechta jako symbol moci a prestiže. V jeho pojetí se stávají hravým gestem, které do moderní siluety vnáší kus minulosti. Stejně tak korzety – nesvazují, jen rámují tělo a kreslí linii, která je spíše náznakem než diktátem. Transparentní vrstvené šaty z jemných látek evokují odkaz k Yves Saint Laurent, detaily u krku a rukávů dodávají dramatičnost. Oversized kabáty i černý umělý kožich pak pracují s objemem jako se scénografií – modely působí, jako by se pohybovaly mezi kulisami.

Šepot textur a tichý tanec detailů
Každý look měl svůj vlastní příběh a detaily dodávaly kolekci hloubku. Tomáš Němec pracoval s dekoltem a linií krku – kolem něj se často vázaly ozdoby z jemných látek, vrstvené šperky nebo dlouhé pásky, které dodávaly modelům strukturu i lehkost. Vrstvené náhrdelníky a dlouhé náušnice byly minimalistické, přesto výrazné; jejich třpyt se jemně prolínal s texturou oděvů – od hedvábného šifonu přes samet a manšestr až po umělé kožešiny a taft. Výrazné šperky od designérky Dickwolf, v některých případech vznikající ve spolupráci s textilním designérem Mikulášem Bruknerem, podtrhovaly černobílou paletu a proměňovaly každý pohyb modelek v malý dramatický okamžik.

Světla zhasla, přehlídka došla konce. Přistihla jsem se, jak se pomalu vracím do reality – do své každodenní přítomnosti. A tak se obratem vracím k tomu, jak poznám, že se umění skutečně dotklo. Dovolím si doplnit své předchozí tvrzení: chvíli jsem o sobě nevěděla, ponořená do tvarů, textur a gest, ale po skončení jsem toho o sobě věděla o něco více. Právě v tom spočívá celé kouzlo – nejen v kráse jednotlivých looků, ale v okamžicích, kdy vás móda přenese mimo běžný svět a zároveň vám připomene, kdo jste a co ve vás rezonuje.
- Zdroj článku:
Autorský článek, MBPFW, Tisková zpráva Tomáše Němce







