2023: Připravte se na svět budoucnosti

Niche influencers 

55 milionů lidí si dnes píše do daňového přiznání slovo influencer. Ale to neznamená, že si mohou hodit nohy na stůl. Algoritmy dnes fandí jen těm, co se specializují na jedno velmi úzké téma. Miss Excel natáčí videa na TikTok, kde dává tipy na Excel. Beige Cardigan sdílí zábavné memy. A Rainbolt učí lidi lépe používat Google mapy. Tak je nejvyšší čas zahodit do koše devadesátkovou kombinaci #ootd a vaření a najít si, co umíte jenom vy.

Wearables místo klasiky

Představte si, že stejně, jako si vybíráte písničku na Spotify, si vyberete vůni, kterou si aplikujete jediným stisknutím tlačítka. Oblíbený parfém od Byredo vám vystříkne z náramku, který máte na ruce. O dvě hodiny později si navolíte jiný parfém, a voilà! Ale to není všechno: sluchátka o velikosti náušnice nebo brýle, díky kterým můžete vidět rozšířenou realitu, jsou už velmi realistické projekty. Stejně jako šperky, které jsou schopné měřit vaše zdravotní data a rovnou je odesílat doktorovi.

(Ne)kůže

Zakladatel módní značky Ganni se zavázal, že od roku 2023 nenajdete v jeho kolekci ani kousek tzv. „panenské“ kůže. Co to znamená? Že bude buď používat kůži recyklovanou, nebo ji nahradí třeba kůží z hub. A není sám: 82 % zákazníků bere udržitelnost v potaz při nákupech, a tak značky čím dál víc opouštějí tradiční bašty luxusu jako kůži nebo kožešiny. A místo nich hledají ekologické varianty. 

Mohlo by se vám líbit

20 věcí, které jste o Tereze Maxové nevěděli

Hostující šéfredaktorka lednového vydání ELLE se podělila o pár faktů, které byste se o ní možná jen těžko dozvěděli. Slyšeli jste snad o tom, že má vlastní meditační jurtu, nebo že se na bleších trzích potkávala s Karlem Lagerfeldem?
elle.cz

Život bez peněz

Swapy, bartery, kategorie Za odvoz nebo Výměna na Sbazaru. Začneme „nakupovat“ jinak. Kombinace klimatické úzkosti a prázdné peněženky nás vrátí zpátky do doby směnného obchodu. Skrze takzvanou „nepeněžní ekonomiku“ tak na dovolenou pojedeme přes platformu Home Exchange (pamatujete na Kate Winslet ve filmu Prázdniny?) nebo se na platformě Contacomigo vzájemně naučíme různé dovednosti. 

Maso? Ne, děkuji

Kim Kardashian se letos stala mluvčí náhrady masa Beyond Meat a byl to jen další dílek do skládačky o tom, jak si lidé vybírají raději rostlinné alternativy. Starbucks má nově rostlinná mléka bez příplatku a cheeseburger už si v McDonald’s dáte také bezmasý. Není to jenom „maso“ vyrobené z rostlin. Krevety nebo foie gras ze zkumavky si už dneska můžete objednat lusknutím prstu. Pro ty, co nechtějí jíst maso kvůli smrti zvířat, je to ideální cesta. 

Seznamky jinak

Z romantického hledání partnera se teď stal souboj o někoho, kdo se s vámi tuhle zimu podělí o účet za nájem a plyn. Tak saháme po jakýchkoli strategiích. Seznamkovým hitem jsou teď sdílené Google dokumenty, kde na několika stranách popíšete, koho přesně hledáte i co vás baví. Zní to šíleně? Za dva dny získal osmadvacetitelý Chris na Twitteru přes 1200 lajků a mezi nimi se ta pravá určitě skrývá. A i kdyby ne, je to o hodně víc srdíček, než by kdy dostal na Tinderu.

Mohlo by se vám líbit

Ženy v umění #18: Inovativní Sarah Dubná

Včelařina a umění - dva zdánlivě vzdálené světy propojuje ve své tvorbě Sarah Dubná, naše další žena v umění, kterou vám s radostí představujeme. Ke včelám a malbě se v jejím umění přidává i tetování a na světě je velmi netradiční propojení sfér. Jedině tak ale může vzniknout něco opravdu inovativního, přesvědčte se sami z našeho rozhovoru!
elle.cz

Livestream shopping 

Horst Fuchs z teleshoppingu je zpátky. Jen na internetu. Dvě třetiny Číňanů už si někdy něco koupily přes livestream a tenhle způsob nákupu se stává populárnějším i všude jinde na světě. Lipstick King tak prodal minulý rok na Singles Day za dvanáct hodin zboží v hodnotě 1,7 miliardy dolarů. S prodejními livestreamy experimentuje TikTok i YouTube, tak si nachystejte peněženku. 

Nostalgie nablízko

Anemoia je označení nostalgie po době, kterou jste zažili. Teenageři touží po 2000s – době, kdy byl internet jenom vytáčený a vyznáním lásky byly „mix tapes”. My všichni po 2019, kdy slovo „pandemie” ještě nepatřilo do každodenního slovníku. A toho využívají značky. Airbnb vytvořilo speciální domy podle seriálu Sex ve městě nebo Přátelé, kde můžete přespat. V Americe vznikají celá muzea, kde si můžete zavzpomínat na devadesátky, a Lancôme znovu uvedl legendární lesky Juicy Tubes. Supermodelka Bella Hadid nosí sluchátka s kabelem a TikTok influencerka Kirari propaguje iPod místo sponky do vlasů. 

Sebezlepšování

Zmrzlina pro lepší spaní nebo koření proti depresím. A na sebe zářivé oblečení pro dobrou náladu. Každý moment vašeho dne může být skvělou příležitostí pro optimalizaci. Aspoň to si myslí biohackeři. Na prst nasaďte Oura ring pro lepší spánek, zkuste „dopamine dressing“, zaveďte půsty, saunu i otužování a sportovní výkony si zadejte do Stravy. Nemáme moc kamarádů, co sami sebe nesledují v grafech a tabulkách, aby dosáhli ještě lepšího výkonu v naději na šťastnější život. 

Více o společenských trendech roku 2023 se dočtete v tištěném vydání lednové ELLE. Svůj výtisk si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze.

Text: Pavlína Louženská a Thea Kučerová