Jsme svědky konce wellness éry?

Probudila jsem se v šest ráno. Začala jsem den čtením knížky, popsala pár stran deníku, vypila sklenici vody s citrónem, za kterou následovala obligátní lžíce jablečného octa. Na obličej jsem si natřela několik sér v dokonale promyšleném pořadí, zacvičila jsem si jógu, chvilka meditace a hurá do práce! Pak zazvonil budík. Třikrát jsem ho vypla, než jsem se vykopala z postele. Umyla jsem si obličej, sáhla po prvním krému, který mi přišel pod ruce, dala jsem si cereálie s mlékem a přemýšlela o tom, jak by byl život hezčí, kdyby se má rána podobala tomu, o kterém se mi zrovna zdálo. Byl by rozhodně estetičtější, dokonale by pasoval do vašeho instagramového feedu. Ale byl by skutečně o tolik lepší?

Co vlastně znamená wellness?

Než se začneme zabývat různými (spíše těmi neveselými) aspekty wellness průmyslu, je na místě si vysvětlit samotný pojem wellness, který od konce pandemie ovládl nespočet algoritmů i životů. Global Wellness Institute (GWI) definuje wellness jako aktivní snahu o činnosti, volby a životní styl, která vede ke stavu celostního zdraví. Nejde tedy o pasivní stav, ale neustálou cestu za optimalizací. O wellness se podle GWI bavíme v duchovním, mentálním, fyzickém, emocionálním, sociálním a environmentálním rozměru. Svou dynamickou povahou a multidimenzionalitou se podle moderního slovníku liší od zdraví, které staví primárně na odolnosti.  

Mohlo by se vám líbit

Fenomén phubbing: co dělat, když se věnuje více svému mobilu než vám

Používat mobil pro ukrácení času nebo odreagování se stalo zcela běžnou součástí našich životů. Mobil ale pravidelně vytahujeme i ve chvílích, kdy by měl zůstat ležet stranou – když se sejdeme s přáteli nebo když po celém dni vidíme partnera. Jsou naše reálné vztahy odkázané k záhubě, nebo lze tuhle dobu ledovou ještě zastavit?
elle.cz

Ranní závody

Kořen onoho slova v překladu znamená být v pořádku, mít se dobře. Jenže standardy toho, co znamená být „v pořádku“, se neustále mění. Na internet den co den probublávají nová pseudovědecká tvrzení o tom, jak máme správně žít náš život a my se utápíme v cyklu sebekontroly a pocitu vlastní nedostatečnosti, jelikož jednoduše není v našich silách veškerá očekávání plnit. Nebo nám to nedovolují naše časové možnosti. V online prostoru se předháníme v tom, kdo měl produktivnější ráno, přitom unavující snaha o dokonalost odvádí pozornost od radosti z prostého bytí. Pokud ovšem člověk v nekonečném soutěžení neparticipuje a nedej bohu se potýká s psychickými potížemi, stane se magnetem na nevyžádané rady. A přestože některé wellness praktiky v individuálních případech fungují jako prevence před depresí nebo úzkostí, nečiní to tyto problémy snadno vyléčitelnými. A rozhodně to nikomu nedává právo jejich tíhu a složitost bagatelizovat.

Mohlo by se vám líbit

Bílá vlajka v kanceláři: jak pracovat s někým, s kým si nerozumíte

Každý z nás už na něj v životě narazil. Nesnesitelný kolega nebo přemotivovaný egoistický šéf, kteří nám znepříjemňovali dny v práci nebo nás ji dokonce donutili změnit. Jak to udělat, abychom nemuseli při každé srážce s blbcem měnit job nebo denně osm a půl hodiny trpět?
elle.cz

Wellness jen pro privilegované?

Jednou z nejvýznamnějších výtek, které se vznášejí proti wellness průmyslu, je jeho výlučnost. Wellness kultura staví na jakémsi estetičnu, na docela specifickém obrázku útlé bílé dívky se zeleným džusem v ruce na cestě na jógu nebo pilates. Tato zkreslená verze wellness se objevila jako následek komercializace wellness idejí oportunistickými obchodníky. Ti ve snaze získat nové zákazníky a vydělat více peněz ušili vizuál reprezentující wellness na míru stereotypním představám o tom, co znamená být krásný a úspěšný. Marginalizují touto strategií lidi, kteří se do těchto úzkých konstruktů nevejdou. Zároveň ukazují hrstku respektu těm, z jejichž kultur tyto praktiky, na kterých vydělávají a jež si přivlastňují, pochází. A v kontextu výše cen za členství v posilovnách, wellness pobyty, lekce jógy nebo pilates a různé doplňky stravy, se stává vysoký socioekonomický status klíčovou vstupenkou do světa wellness.

Mohlo by se vám líbit

Evoluční šatník. Metoda, která vás naučí nakupovat a kombinovat módu

Chybí vám ve vašem minimalistickém kapsulovém šatníku svěží vítr? Nebo ještě tápete v chaoticky přeplněných skříních, ze kterých máte stejně pocit, že nic pořádného nenabízejí? Vyzkoušejte metodu evolučního šatníku. Ukáže vám, jak správně kombinovat to, co už máte. A zároveň jak efektivně nakupovat kousky nové.
elle.cz

Černá nebo bílá

Strava je obrovskou součástí wellness kultury. A přestože jsme se z dietní kultury v mnohém poučili, jedno zůstalo – sklon démonizovat určitá jídla. Problém tkví v tom, že hyperfixace na svůj jídelníček je nutně doprovázena úzkostí a stresem, který je pro organismus často horší než samotné potraviny, kterým se snažíme vyhýbat. Posedlost zdravou stravou se normalizuje, a to i když se napne do patologických rozměrů, do ortorexie. Přes veškeré body positivity snahy je wellness marketing postaven na štíhlosti. Opomíjí kulturní a sociální aspekt jídla včetně faktu, že jídlo nám má přinášet radost. Místo toho podněcuje černobílé vnímání stravy: Jídlo je buď dobré nebo špatné. Je zdrojem kalorií, které potřebujeme ke zdraví, ale pozor, aby jich nebylo příliš a aby pocházely z těch správných jídel. Rozhodně se vyvarujte všem zpracovaným potravinám, ale kupte si tento zelený prášek, který vám zajistí ploché břicho po celý den. Protože proč si nepoupravit filosofii wellness tak, aby pasovala do marketingově výhodného narativu?

Mohlo by se vám líbit

5 důvodů, proč si zamilovat zelený čaj

Zelený čaj prospívá zdraví, a to hned na několika frontách. Pomáhá zahánět stres, posiluje organismus a zpomaluje stárnutí. Krom toho snižuje cholesterol a je skvělým pomocníkem při hubnutí. Dáte mu konečně šanci?
elle.cz

Posedlost sebezdokonalováním

Záměry wellness praktik jsou pozitivní, dokud se nestanou předmětem marketingu, který míří na nedokonalost. Ten hraje do noty posedlosti věčným mládím a vyretušovaným vzhledem a podle toho prezentuje své – často nadbytečné – produkty. Stejně jako my zanedbává fakt, že některé věci jednoduše nemáme pod kontrolou. Stárnutí, které je přirozeným procesem, je často vykreslováno jako problém, který je třeba řešit, a nikoli přijmout. Pak je tu akné. Cítím se lépe, když jdu do společnosti a má pleť se podobá té, kterou na svém Instagramu hrdě ukazuje Hailey Bieber? Ano, jasně. Nehledala bych za tím ale biologickou linku mezi absencí pórů a hladinou serotoninu, nýbrž nepatrné přiblížení se naprosto nelidským standardům krásy, které mi jsou okolním světem pečlivě vštěpovány. Stejně jako produktivní ranní rutiny a superpotravinami překypující sugar free jídelníčky. A díky všudypřítomnosti uměle vykonstruované dokonalosti, si tu svou veskrze lidskou nedokonalost neustále uvědomuji a stávám se zranitelným terčem docela banálního, a přitom velmi efektivního marketingu. Realita je ale taková, že se můžeme honit za ideálem, jak dlouho chceme. Za ideálním pocitem, ideálním vzhledem, ideální verzí sebe sama. Stejně budeme brečet, akné ani celulitidu ze světa nevymýtíme a občas se sebou budeme nespokojení. A to je přeci krásný. Však bychom jinak zapomněli, že jsme všichni jen lidi. Dokonale nedokonalí. S pupínky, chloupky, línými rány a chutí na sladké.

Mohlo by se vám líbit

Nejlepší doplňky pro hormonální rovnováhu, kterým byste měla dát šanci

Hormonální nerovnováha je velmi častým problémem, o kterém se stále běžně tolik nemluví, kterému by se ovšem měla věnovat čím dál větší pozornost, neboť se s ní v dnešní době potýká až 80 % žen. Projevuje se zdánlivě běžnými jevy, jako je bolest hlavy, akné, sexuální nechuť či popraskaná kůže, ovšem může vést k další široké škále zdravotních problémů, od poruch spánku, přes ztrátu cyklu či plodnosti, po potíže s hubnutím či naopak přibráním (nejen) svalové hmoty… a má vliv i na duševní zdraví.
elle.cz

Zdroj: autorský článek

Časopis ELLE

ELLE Říjnové vydání 10/24