State of fashion: Boris Král

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

State of Fashion navazuje na článek z květnového vydání ELLE sérií rozhovorů s designéry, značkami, mladými talenty a pedagogy, kteří udávají směr československé módy. Mapuje tuzemskou módní scénu a její klíčové hybatele – a podává zprávu o tom, v jakém bodě se československá móda nachází právě teď.

Mohlo by se vám líbit

Móda v Česku: Ivana Mentlová obléká světové ikony a udává tón šatníkům

Jsou hybateli změn a identifikátory kvality. Jejich pohled na věc, osobitá estetika a schopnost neustále inovovat udávají směr celé lokální módní scéně. Jednou z nich je i Ivana Mentlová, která udává tón ženským šatníkům už od roku 2007 – a oblékají ji i ikony jako Elsa Hosk nebo Pernille Teisbaek. Povídáme si s ní o tom, v jakém bodě se česko-slovenská móda nachází v roce 2025. Kde jsme byli tehdy – a kde jsme teď?
elle.cz

Když se řekne State of Fashion v Česku nebo na Slovensku – co to pro tebe znamená?

Porevoluční zmatek. Stylově i filozoficky. Móda a její zastoupení v průmyslu i kultuře se teprve hledají.

Čím si podle tebe naše módní scéna prošla? V čem jsme dál a v čem podle tebe pořád tápeme?

Stále tápeme v investicích – do módy samotné i do lokálních značek. Tam máme největší rezervy.

Jaká témata v módě aktuálně vnímáš jako klíčová?

Už delší dobu cítím potřebu vrátit se k samotné podstatě módy. Haute couture by se měla znovu stát výjimečnou a ultraexkluzivní záležitostí. Spotřební móda jde mimo mě.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Co konkrétně hýbe tvojí vlastní tvorbou?

Po letech práce mám za sebou zkušenosti s tvorbou na míru a rozsáhlou sbírku střihů a siluet. Teď z nich začínám více čerpat a stavět na nich. Baví mě hledat ideální materiály pro konkrétní siluety. V poslední době mě nadchla technika double-face.

Kdybys měl vyjmenovat tři věci, které tě nejvíc inspirují, jaké by to byly?

Módní fotografie a ilustrace z 50. a 60. let, filmy z té doby a samozřejmě řemeslo haute couture.

Máš pocit, že móda má u nás pořád spíš „okrajové“ postavení? Nebo se to podle tebe mění?

Záleží na kontextu. V showbyznysu má silnou pozici, ale v byznysu jako takovém ne. Chybí zde systém financování, podpora módních značek i institucionální zastřešení.

Co podle tebe do módní scény přinášíš ty sám?

Snažím se přinášet kultivovaný, noblesní glamour. Důraz na kvalitní střih, přírodní materiály a nadčasové siluety. Nevyhledávám prvoplánově sexy modely – průhledné nebo příliš těsné. Přijde mi to vůči ženám zraňující. Oblečení by mělo být sofistikované. Mělo by zakrývat, co je potřeba, a zároveň vyzdvihovat to krásné. Práce s objemem látky dokáže vytvořit iluzivní siluetu, která prodlouží postavu a opticky ji vyváží.

Jak pracuješ se svým vlastním stylem jako značkou?

Věřím, že každý návrhář by měl mít vlastní rukopis. Neustálé změny stylu nebo kreativního vedení jsou pro zákazníky matoucí. Snažím se, aby kolekce na sebe plynule navazovaly, přirozeně se vyvíjely, ale vždy si zachovaly můj rukopis. Mojí ambicí je, aby ženy v mých modelech vypadaly jako nejlepší verze sebe samých a aby jim přinášely co nejvíc komplimentů.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Jak si myslíš, že se bude módní scéna u nás vyvíjet v dalších 5–10 letech?

Doufám, že šití na míru se stane běžnější volbou. Ženy začnou lépe chápat střih, materiál a celkovou konstrukci. Přál bych si, aby se nebály barev ani objemu. A věřím, že malé značky porostou a najdou své místo i v zahraničí.

Boris Král

Jeho vášeň pro krejčovské řemeslo se odráží v každém modelu šitém na míru, ve kterém ožívá noblesa minulého století a mistrovská práce se střihy. Už v kolekci AW 2019 zaujal precizní prací se siluetou a konstrukcí, což mu vyneslo vítězství v soutěži Van Graaf Junior Talent na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Loni se v rámci Czech Grand Design stal Návrhářem roku, a to za svou první autorskou kolekci Salon de nuit i róbu vytvořenou pro herečku Danielu Kolářovou. 

Na konci dubna 2025 Boris Král představil svojí Fall/Winter kolekci za podpory Klenoty Aurum. Prvním impulzem a hlavním motivem kolekce se stal seriál The Feud: Truman Capote vs. The Swans. „Fotografie Babe Paley nebo Lee Radziwill se objevovaly v mých moodboardech už několik let, takže tato kolekce přirozeně navazuje na ty předchozí. Tentokrát však přináší nové siluety, více uvolněnosti a upravenou barevnost. Zaměřuji se v ní na dokonale padnoucí střihy z vysoce kvalitních materiálů – nechávám vyniknout právě siluetě a konstrukci oděvu,“ vysvětluje Boris Kráľ.

Boris Král by Klenoty Aurum (FW25):
Zdroj článku: