State of Fashion navazuje na článek z květnového vydání ELLE sérií rozhovorů s designéry, značkami, mladými talenty a pedagogy, kteří udávají směr československé módy. Mapuje tuzemskou módní scénu a její klíčové hybatele – a podává zprávu o tom, v jakém bodě se československá móda nachází právě teď.
Když se řekne State of Fashion v Česku nebo na Slovensku – co to pro tebe znamená?
Vnímám to jako pokračování prvorepublikové tradice a kulturní identity, na kterou česká móda navazuje.
Čím si podle tebe naše módní scéna prošla? V čem jsme dál a v čem podle tebe pořád tápeme?
V módní branži působím 18 let a za tu dobu došlo k výraznému posunu. Návrháři dnes pracují s kvalitními materiály, roste zájem o lokální výrobu, zakázkovou tvorbu a slow fashion. Mladá generace navíc stále častěji upřednostňuje udržitelnost. Na druhé straně však stále čelíme problémům – nedostatek financí, slabé manažerské zázemí a omezené výrobní kapacity. Jsme malý trh, a to s sebou přirozeně nese řadu limitů.
Jaká témata v módě aktuálně vnímáš jako klíčová nebo důležitá?
Pro mě osobně je to originalita, jasná identita značky a udržitelnost.
Co konkrétně hýbe tvojí vlastní tvorbou?
Vycházím z osobní zkušenosti a hlubokého vztahu k řemeslu, kvalitním materiálům a preciznímu zpracování. Pracuji s kůží a díky novým technologiím se její možnosti významně rozšířily. Například některé oversized střihy kabátů jsem mohla poprvé realizovat v jehnětině právě díky jejímu lehkému zpracování. Můj osobní styl je přirozenou inspirací pro mou práci. Kladu důraz na nositelnost, padnoucí střihy a dlouhou životnost. Některé modely se už dokonce dědí z generace na generaci.
Kdybys měla vyjmenovat tři věci, které tě nejvíc inspirují, jaké by to byly?
Moje máma, architektura a samotné materiály.
Máš pocit, že móda má u nás pořád spíš „okrajové“ postavení? Nebo se to podle tebe mění?
Češi jsou při výběru oblečení pořád konzervativnější než jiné národy a často u nich vítězí cena nad kvalitou. Ale hlavně u mladé generace vnímám jasný posun. Na posledním fashion weeku to bylo velmi znát.
Co podle tebe do módní scény přinášíš ty sama?
Myslím, že silný osobní rukopis založený na nadčasovém minimalistickém designu a precizním zpracování. Módu vnímám jako součást životního stylu a prostředek sebevyjádření. Není to jen o oděvu, ale i o tom, jak se v něm žena cítí.
Jak pracuješ se svým vlastním stylem jako značkou?
Díky prezentaci na sociálních sítích jsem se za poslední roky dostala do povědomí i v zahraničí a daří se mi trendy nejen sledovat, ale i udávat. V té obrovské konkurenci je pro mě klíčové být alespoň o sezónu napřed.
Jak si myslíš, že se bude módní scéna u nás vyvíjet v dalších 5–10 letech?
Neodvažuji se předpovídat, ale moc bych si přála, aby česká móda a mladí návrháři dostávali větší podporu a měli možnost prorazit i na zahraničních trzích.
Ivana Mentlová
Eponymní značka české návrhářky udává tón ženským šatníkům už od roku 2007. Vyhledávaná je pro nadčasovost, kombinaci prvků pánského i dámského šatníku a schopnost v jediném kabátu obsáhnout všechny hodnoty, které žena potřebuje. Jako jedné z mála se jí podařilo úspěšně expandovat do zahraničí, a tak její kabáty dnes nosí vlivné influencerky jako Rosie Huntington-Whiteley, Elsa Hosk nebo Pernille Teisbaek. Kontinuálně dokazuje, že drží prst na tepu doby a globálního stylu.
Ivana Mentlová společně s Františkem Jungvirtem představila v květnu 2025 unikátní kolekci váz a difuzérů, ve které se propojily světy dvou řemesel – módy a skla. „Chtěla jsem vybrat odstíny, které jsou charakteristické pro mou tvorbu a zároveň neobvyklé pro sklo, aby se objekty daly vzájemně kombinovat a působily harmonicky v interiéru,“ popisuje Ivana Mentlová. „Spolupráce s Františkem byla výjimečně přirozená. Oba vyznáváme čisté linie, minimalismus a hluboký respekt k materiálu a řemeslu. Výsledkem jsou objekty, které rezonují nejen vizuálně, ale i hapticky a emocionálně,“ dodává. Poohlédněte se s námi na vernisáž kolekce v Clam-Gallasově paláci níže v ELLE galerii.
- Zdroj článku:
Autorský rozhovor, navazuje na text od Nicole Kudělkové – State of fashion – vyšlo v tištěném vydání ELLE 05/25







