Women of Ukraine: Maria Gavryliuk, Natasha Kamenska a jejich GUNIA

Maria Gavryliuk a Natasha Kamenska jsou zakladatelkami a uměleckými ředitelkami projektu GUNIA, značky výjimečných objektů módních doplňků vyráběných na základě poznatků získaných z tradičních etnických kultur. ‚‚Naším cílem je vytvářet předměty a příběhy, které by přinášely estetické a intelektuální potěšení svému majiteli a mohly zůstat v rodinách jako drobné dědictví,‘‘ pověděla mi Maria, když jsem ji poprosila, aby značku popsala svými vlastními slovy. ‚‚Chceme, aby naše díla byla vyjádřením umění a kultury přizpůsobené potřebám moderního světa. Chceme, aby lidé cítili, že krásné a drahé předměty jim mohou a mají přinášet radost v každodenním životě, a chceme, aby tímto kouzlem obklopili sebe i své blízké,“ doplnila Natasha.

Z módního průmyslu se znaly již dlouho, v jednu chvíli se však rozhodly změnit svou cestu a hledat novou inspiraci. V roce 2019 uskutečnily několik expedic do Karpat, aby se seznámily s ukrajinskou kulturou a jejími projevy. Tato expedice se stala konečným bodem obratu každé z nich a zdrojem vzniku GUNIA Project. A se svým neutuchajícím entusiasmem si razí cestu do světa i v době sužované válkou. A v tuto chvíli a tomto rozpoložení je zpovídá i ELLE.

Jak se dnes cítíte?

Maria: Stále se snažíme zvyknout si na novou realitu. Je mi jasné, že ještě po nějakou dobu nebudeme schopni odpovědět ‚‚Máme se dobře, díky!‘‘, protože tomu tak není. Válka na Ukrajině stále pokračuje. Bojujeme za naši svobodu, za demokracii, za sny, a v neposlední řadě za možnost růstu, toho osobního i businessového. Právě teď se snažíme adaptovat se na nový normál a jsme odhodlaní žít úžasnou budoucnost – jako jednotlivci, jako majitelé různých businessů, ale i jako země jako taková. Aby to všechno bylo možné, Ukrajinci se spojili, aby pracovali jednou tak usilovněji než kdy dřív a dělají vše co je v jejich silách, aby toho dosáhli stůj co stůj.

Jsou tedy vůbec na místě myšlenky na budoucnost?

Maria: Naše budoucnost je to, na co se teď hlavně soustředíme. Nyní pracujeme na zvýšení povědomí o značce a uvedení ukrajinského řemesla na zahraniční trh. Naše plány jsou samozřejmě přizpůsobeny nové realitě a jsme připraveny být flexibilní a přizpůsobit se. Jedna věc, kterou jsme si jisté, je to, že se nevzdáme propagace neuvěřitelných talentů, které na Ukrajině máme, a kvalit našeho kreativního myšlení.

Jaká byla před měsíci vaše první reakce, když jste si uvědomily, že na Ukrajině vypukla válka?

Natasha: V první chvíli jsme byli v naprostém šoku. Porozumění sledu událostí nepřijde náhle, navzdory tomu, že se o válce mluvilo už dlouho před jejím vypuknutím. Nikdy nebudete chtít uvěřit tomu, že se něco takového může stát, dokud se to doopravdy nestane. A v tu chvíli už nezbývá nic než rychle jednat, bez toho, aniž byste nechali proniknout emocím a zbytečným nervům ­– protože času na jednání je málo. A tak jsme také udělaly. Čtyřiadvacátého února v sedm ráno jsme vyřešily všechny naše finanční záležitosti, přerušily produkci a uzavřely showroom a vydaly se pryč z Kyjeva, hledat bezpečí.

Popravdě, neměly jsme náhradní plán. Ale co jsme měly, byly plány pro náš růst v budoucnu a rozvoj GUNIA Project. A měly jsme náš skvělý tým. Nebylo v našich plánech mít přežití jako naši hlavní prioritu. My jsme se však přizpůsobily a nyní jsme jen silnější – jsme připraveny přijmout výzvy, které se nám postaví do cesty, a budeme naši zemi podporovat, dokud to bude potřeba.

Co se od té doby změnilo?

Maria: Invaze v tomto rozsahu změnila život každého Ukrajince až do morku kostí. A všichni se ze všech sil snaží zvyknout si na novou realitu. I realita GUNIA Project se změnila. Členové našeho týmu jsou rozptýleni mezi různými městy a zeměmi, takže práci na dálku zvládáme a mnohé se o ní učíme. Stále také přetrvává mnoho problémů s logistikou a zásobováním. Vývoz a dovoz komplikuje fakt, že z Ukrajiny nelze provádět platby v cizí měně.

Navzdory všemu jsme však otevřely náš showroom v Kyjevě a obnovily výrobu, kterou jsme musely 24. února zastavit. Každý den se snažíme na sebe a naše podnikání dívat z jiného úhlu a hledáme nové možnosti růstu. A co víc – jsme přesvědčené, že vše děláme správně.

Slýchám často, že se mnoho Ukrajinců vrací zpět. Navzdory nebezpečí, které doma stále hrozí. Jaký je vlastně váš návrat na Ukrajinu?

Natasha: Jak jsme již zmínily, jsme rády, že jsme se již vrátily na Ukrajinu. Začátkem června jsme znovu otevřely dveře našeho showroomu v Kyjevě.Ukrajinští umělci pokračují v naší produkci a pracují na naší půdě. A na toto rozhodnutí a na náš tým především jsme neuvěřitelně hrdé. Věříme, že jednoho dne, a doufáme že velmi brzy, bude vše obnoveno a budeme moci získat zpět své životy. Víme jistě, že už to nebude jako dřív, ale uděláme vše pro to, aby to bylo ještě lepší.

A co zbytek GUNIA týmu?

Natasha: Hlavní část týmu se vrátila na Ukrajinu a nadále zde působí. Bohužel v zemi stále není bezpečno, takže někteří naši zaměstnanci zůstávají v zahraničí a my s nimi zlepšujeme naši práci na dálku.

Nedokážu si představit, že bych v této situaci byla kreativní a dokázala pokračovat v každodenní pracovní rutině. Daří se vám kreativně zotavit? A jde to vlastně vůbec?

Natasha: Je pravda, že zpočátku bylo těžké přemýšlet o kreativitě. Po prvotním šoku ale přichází přijetí. A může mít několik podob: buď se cítíte poraženi probíhajícími událostmi, nebo se přesto rozhodnete jít dál. Vybraly jsme si to druhé a nelitujeme. GUNIA je náš hlas a řečník, jehož prostřednictvím můžeme sdílet své emoce, bolest a sílu – ukázat naši stránku příběhu uměleckým způsobem.

Nebylo to snadné rozhodnutí a musíme bojovat s výkyvy nálad, špatnými zprávami, našimi strachy a nejistotou. Ale v určitém okamžiku jsme cítily, že máme sílu říct světu o ukrajinské kultuře a úžasných věcech, které naše země dělá. Vytvořily jsme Freedom Collection věnovanou Ukrajině, ve které jsme chtěly zprostředkovat naději na světlou budoucnost naší země.

Každá skica je naším způsobem, jak světu připomenout válku a vitalitu nepřetržité podpory. Chápeme, že svět je už unavený ze slýchání zpráv o Ukrajině, ale naše výtvory vnímáme jako jiný způsob – jakousi měkkou sílu – ukazující ještě jednu stránku naší mnohostranné a nezávislé kultury, a tak zdůrazňuje důležitost jejího zachování.

O co se kreativní a umělecká mysl, jako je ta vaše, chce nyní podělit se světem?

Natasha: GUNIA chce světu sdělit, jak bohatá a jedinečná ukrajinská kultura je. Chceme mluvit o našich talentovaných mladých lidech a naší identitě. Dalším důležitým sdělením je dění na území naší země. Podle našeho názoru by kreativní průmysl měl předat poselství o válce probíhající na Ukrajině.

Rusko chce vymazat Ukrajinu jako národ, nejenže fyzicky zabíjí náš lid, ale chce také vymazat naši identitu. A hlavním problémem, kterému čelí celý kreativní průmysl, je obrana a ochrana kultury, paměti a historie Ukrajiny. Musíme zachraňovat, neustále informovat a po válce resuscitovat.

Na druhou stranu, otevřela vám současná situace nové obzory?

Maria: Rády na to takto pohlížíme. Abych byla upřímná, je těžké hledat tu lepší stránku, ale našly jsme jednu pro náš tým – už nic neodkládáme a sníme ve velkém. GUNIA Project je značka živená ukrajinskou kulturou a kreativitou našich umělců, díky nimž je každý produkt jedinečný. Nyní jsme odhodlanější než kdy jindy sdílet naše technologie, styl a znalosti se světem. Plány na expanzi, spolupráce, nápady a vývoj na sebe nyní nenechají dlouho čekat.

Neuniklo mi, že jste se v červnu zúčastnily Ukrainian Pop-Up eventu v hotelu Andaz Prague. Často se takto zapojujete do projektů napříč Evropou?

Natasha: Ano, GUNIA se jako značka snaží větších akcí účastnit. Nyní je tak důležité představit novému publiku náš produkt, design, ukrajinskou kreativitu a myšlení! Hovoříme tak nejen o tržbách, které potřebujeme k záchraně pracovišť na Ukrajině, ale také o tom, že tímto způsobem můžeme světu vyprávět o ukrajinské kultuře. Můžeme ukázat vysoce kvalitní produkt vytvořený Ukrajinci.

Byly jste i před válkou takové patriotky? Zahalujete své kolekce do žluté a modré barvy, skloňujete slova svobody a míru...

Maria: DNA značky vždy zahrnovalo patriotický nádech, protože GUNIA byla už od samého počátku inspirována ukrajinským dědictvím. Mezi naše cíle patřilo znovuobjevení kulturního dědictví a jeho modernizace, obnovení ztracených řemeslných technik a vzorů a prozkoumání bohatého kulturního backgroundu naší země. I název značky GUNIA pochází z názvu tradičního kožichu z oblasti Hutsul.

Naše kolekce odnepaměti obsahovaly symboly z různých regionů a historických období, a neomezovaly se pouze na dobře známou modrou a žlutou. Věříme, že jedním ze způsobů, jak být opravdový vlastenec, je znát a respektovat naši minulost, vážit si jí a rozvíjet ji v současnosti. Je nezbytné být hrdý na to, co vám jako národu právem náleží, vážit si toho a nezapomínat na to. Ale také přidat něco nového, novou vizi. Je v pořádku přizpůsobit se neustále se měnící oblasti vnímání.

Jaké je nyní nejdůležitější poselství vašeho projektu?

Natasha: Věříme, že spočívá v naší touze překonat stávající stereotypy o podstatě naší země. Projekt GUNIA spolu s mnoha úžasnými značkami a jednotlivci je náš způsob, jak ukázat naši zemi takovou, jaká je: svěží, odvážná, plná talentu a kreativní vize, zemi s dávnou historií a zároveň, neuvěřitelně digitalizovanou. Projekt GUNIA je jednou z částí nového mezinárodního obrazu Ukrajiny postaveného na základech našeho boje za svobodu, nezávislost a našeho nároku být viděni takoví, jací jsme.

GUNIA
Info ikona

Předplatné Elle

Elle cover
REKLAMA