REKLAMA

Místo módní přehlídky Netflix

REKLAMA

 

Módní svět byl vystavěn na pohyblivém písku. Trendy se ze své podstaty vyvíjejí s dobou, návrháři přicházejí a od­cházejí, módní vlny se zvedají a opadají. Moc se předává jako olympijská pochodeň mezi fashion redaktory a influencery, stylisty a nakupujícími a zase zpět. Nikdy předtím však půda pod přehlídkovými moly neměla tak blízko k tektonickému narovnání. A kdo nebo co stojí za tímto módním zemětřesením? Pandemie? Jistě! Sociální média? Samozřejmě. Rostoucí povědomí o udržitelnosti a původu oblečení, které nosíme? To je přece jasné. Ovšem největší vliv na budoucnost našich šatníků má něco mnohem prozaičtějšího. Televize. 

 

Seriály sytí naši touhu pěkně se obléci, a přitom módní kousky kupujeme v teplákách z gauče.

 

Lákají nás kostýmy 

Překvapilo vás to? Nemělo by. Předplatné streamovacích služeb v první polovině roku 2020 prudce vzrostlo – o 31 %. Jen společnost Netflix si za první tři měsíce prvního z britských lockdownů připsala 10 milionů předplatitelů. Od poutavých svršků v The Undoing (seriálu o kabátech Nicole Kidman, s vedlejším motivem v podobě záhadné vraždy) až po trikové úplety v pořadu BBC Three I May Destroy You, kostýmy televizních postav nás lákají stejně jako zápletka seriálu, definují módní momenty, určují trendy a nutí nás klikat na tlačítko „přidat do košíku“ s novým zápalem.

Nejenže televizní pořady slouží jako inspirace, pokud jde o styl, diváci navíc mohou okamžitě reagovat. Stačí otevřít nové okno, a hned pořídíte do šatníku podobné kousky. „Lidé nakupují na základě těchto seriálových dílů. To je prostě fakt,“ říká Shiona Turini, módní stylistka, z níž se stala kostýmní návrhářka a v současné době pracuje na seriálu Insecure Issy Rae. 

Emily in Paris
Info ikona

 

A má pravdu. Lyst, módní platforma, která pracuje s čísly a sleduje vyhledávání produktů u více než 100 milionů lidí po celém světě, uvádí, že televize ovlivňuje nakupující jako nikdy předtím a žene nás k nákupu stylů, které se objevují na obrazovce, v nebývalém množství. A to i těch nepravděpodobných, které nemají přímou vazbu na přehlídková mola. Lyst například uvádí, že vyhledávání klobouku značky Kangol, který se objevoval v seriálu Emily In Paris, vzrostlo o 342 %. Stejně jako vyhledávání korzetů, jež díky seriálu Bridgerton vystoupalo o 123 %, což  potvrzuje i La Perla se 135% nárůstem poptávky po korzetech v porovnání s předchozím rokem – a to v době, kdy jsme všichni údajně trávili čas jen v teplácích a pyžamech. „Když se živě vysílá seriálový díl, jsem označená v příspěvcích ‚Get the look‘ na sociálních sítích ještě dřív, než se objeví závěrečné titulky,“ říká Turini, což samo o sobě usnadňuje vyhledávání a nákup looků z obrazovky. Dodává, že kabelka Book od Diora, již nosila Molly ve čtvrté sérii seriálu Insecure a jejíž maloobchodní cena je závratných 2550 liber, se okamžitě po odvysílání dané epizody dostala na Twitteru mezi trendující témata. 

Nejedná se výhradně o důsledek pandemie – už dřív jsme si zamilovali Jodie Comer jako Villanelle v oblečení od Molly Goddard v seriálu Killing Eve a inspirovali jsme se elegantním šatníkem Shiv ze série Succession. Ale během minulého roku nás televize spojila, inspirovala a přiměla nás mluvit ve větší míře než kterékoli jiné kulturní médium. 

„Dokonce i moje máma má teď Netflix, a to dřív sledovala jenom tři kanály,“ říká Rachel Walsh, kostýmní výtvarnice seriálu The Serpent, který vznikl ve spolupráci BBC One a Netflixu. Všech osm epizod je od ledna k dispozici, abychom je mohli zhltnout na jeden zátah, místo aby se vysílaly s týdenním odstupem, což pomáhá zahnat naši novou žízeň po stylu sedmdesátých let. Rachel Walsh pracuje v oboru už déle než 20 let, přesto ji šokoval příval žádostí o komentář a informace o oděvech, který ji zaplavil na Nový rok bezprostředně po odvysílání prvního dílu seriálu na stanici BBC One.  

Celý článek si přečtěte v srpnové ELLE, kterou si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze. ELLE si můžete také přihodit k nákupu na Rohlik.cz. A co se v. článku dozvíte? Například jakou roli hrají nyní na Netflixu stylisté či jak se změnil náš život i šatník... Věděli jste napříhlad, že 40 % času, kdy jsme vzhůru, trávíme právě sledováním televize?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Sledujte nás na Instagramu @elleczech

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA