Představuje se slovenská návrhářka Kristina Ptačin

Co vás motivovalo stát se módní návrhářkou a jak jste se ke své práci dostala?

Práce módní návrhářky přišla do mého života zcela přirozeně. Odmalička jsem projevovala náklonnost k designu, umění a tvůrčí práci a od toho už nebylo daleko k oděvům a textilu. Nejzásadnějším momentem bylo rozhodování, kam jít na vysokou školu. Inspirována přáteli jsem zkusila textilní technologie a design, kam jsem byla i k vlastnímu překvapení hned přijata a začala se této oblasti věnovat dál. Opravdu mě to všechno bavilo. Okolnosti však nabraly jiný směr a já nakonec vystudovala francouzštinu. Módě jsem však zůstala věrná. Už tehdy byla součástí mého života, mé identity a mé budoucnosti. Zpočátku jsem tvořila hlavně pro sebe a svůj nejbližší okruh lidí. To, co jsem vytvářela, oslovovalo stále více lidí. A tak se navrhování přirozeně začalo vyvíjet směrem, k tomu, že jsem se mu začala věnovat na plný úvazek. Měla jsem štěstí, že jsem na začátku potkala hned několik úžasných lidí, kteří mi pomáhali a podporovali mě. 

Máte například nějakou první vzpomínku nebo okamžik, kdy jste si řekla, že tohle je ono?

O módu jsem se vždycky zajímala, ale v dětství a dospívání jsem se myšlenkou na práci v ní příliš nezabývala. Až později, když jsem viděla zájem o svou práci, jsem nabyla přesvědčení, že je to ta správná cesta. Nikdy jsem netlačila na pilu, vše přicházelo velmi plynule a přirozeně, za což jsem nesmírně vděčná. Jednou z nejdůležitějších vzpomínek je setkání s interiérovou designérkou, milovnicí umění, módy a designu, která ocenila mou práci a dodala mi neuvěřitelnou odvahu. Kromě toho jsme se staly velmi dobrými kamarádkami a její přínos pro mě stále je a vždy bude obrovskou inspirací a důležitou součástí mého já.  

Jaký je váš osobní podpis ve vašich kolekcích a co je pro vás při tvorbě nových modelů nejdůležitější?

Nejdůležitější je pro mě zachovat přirozenost a autenticitu. Jedním z mých osobních podpisů je určitě výběr materiálů nebo vzorů a barevná paleta. Ráda pracuji v různých odstínech černé, bílé, šedé, výjimečně i ve specifických situacích s vybranou barvou. Mezi mé oblíbené materiály patří především přírodní materiály, jako je bavlna, vlna, hedvábí a len, teď v létě je momentálně mým nejoblíbenější materiálem viskóza. 

Exkluzivní editorial In the City fotografky Elizabeth Orlovske

elle.cz

Máte nějaké hlavní zdroje inspirace, které vás vedou při navrhování nových kolekcí? Co vás jako návrháře v životě nejvíce ovlivnilo?

Hlavním zdrojem inspirace je můj život a osobní zkušenosti. Denně nás ovlivňuje nespočet podnětů, které samozřejmě vnímám. Osobní zážitky a pocity ve mně smíšené s věcmi, které mě v životě zajímají, pak přirozeně vyplouvají na povrch. Podobně jako k práci s módou přichází inspirace. Přirozeně. V poslední době mě určitě nejvíce ovlivnilo přestěhování se z hlavního města na Oravu. Nacházím zde osobní klid, který je pro mě velkým zdrojem nových myšlenek a inspirace. 

No season policy, nebo nejnovější trendy?

Trendy se nezabývám. Samozřejmě je vnímám, ale tvořím podle toho, jak se cítím. Snažím se, aby věci, které vytvářím, byly nadčasové a zároveň kvalitativně obstály ve zkoušce času. Jinak to nemá smysl. 

Jakou část své tvorby máte nejraději a proč?

Celý proces. Protože někdy je to jako život sám. Procházení různými fázemi, řešení různých problémů. Miluji živost celého procesu. A kromě toho mě fascinuje samotné krejčovské řemeslo.

Jakou roli hraje ve vašich kolekcích tradice a kultura vaší země?

Podvědomě určitě důležitou roli. Zatím se na ni cíleně nezaměřuji, ale Slovensko a zejména Orava je důležitou součástí mého života, a protože je s ní moje práce velmi úzce spjata, vnímám svou kulturu jako celek.

Jaké jsou vaše největší výzvy jako módní návrhářky na Slovensku?

Je jich více. Udržet finanční stabilitu výroby, dokázat také zachovat a přirozeně rozšiřovat klientelu. Myslím, že to jsou běžné výzvy pro každého kreativního člověka v návrhářské branži.

ELLE Premiéra: Představuje se návrhářka Natálie Nepovímová

elle.cz

Máte v plánu expandovat nebo spolupracovat s dalšími značkami či návrháři?

Plánů do budoucna je několik. Nerada bych prozrazovala něco konkrétního, ale rozhodně je na co se těšit. Samozřejmě bych ráda přesáhla hranice Slovenska, na čemž se také pracuje. 

Jaká je vaše vize značky a vaší kariéry do budoucna?

Vytvořit kvalitní webové stránky s e-shopem. Přesunout výrobu do většího prostoru. Mít také vlastní prodejní prostory. Produkovat vlastní módní přehlídku. Těch cílů a vizí je hodně!

Jaký je váš názor na vývoj módního průmyslu v posledních letech a jaké vidíte jeho budoucí trendy?

To, kam se módní průmysl dostal, je katastrofa. Ale naštěstí vidím stále více uvědomělých lidí, kteří se s tím snaží něco dělat. Bude to ještě dlouhá cesta, ale důležité je, že se přístup k módě výrobců i konzumentů začíná řešit. To, co dříve znamenala móda, se jaksi úplně vytratilo. Proto se také snažím vytvářet hodnoty, které přetrvají nehledě na pomíjející sezóny. 

Jaký je váš osobní pohled na slovenskou módní scénu?

Jsem ráda za její rozmanitost. Je tu několik lidí, kteří se věnují módě a textilnímu designu a které obdivuji. Myslím, že se scéna vyvíjí dobrým směrem a stále se objevují noví lidé, kteří mají co přinést a nabídnout. V dnešní době je někdy těžké najít autenticitu a skutečnou hodnotu, protože vzniká i spousta odpadu, ale je dobré vidět, že se stále dokáže objevit někdo nový.

Je něco, co byste chtěla říct ke kolekci, kterou můžeme vidět v editorialu?

Je to kolekce mezi sezónami, jejíž vznik a proces byl hodně ovlivněn změnami v mém osobním životě. Propracované modely mohou fungovat v podstatě napříč ročními obdobími, což znamená, že jsou nadčasové a univerzální. Přesně takové, jako všechny mé módní počiny. 

Kristína Ptačin
Kristína Ptačin
Kristína Ptačin
Kristína Ptačin
Kristína Ptačin
Pokračujte v galerii...

Foto: Leni Balážová @leni.bv

Make-up a vlasy: Paulína Trulík @paulinatrulik

Oblečení a styling: Kristína Ptačin @kristinaptacin

Modelka: Noemi Zvaríková / Stalker agency @noemi__zv

Nábytek: Lavish vintage studio @lavish_vintage_studio

Zdroj: Autorský článek