YOUNG BLOOD ČESKÉHO ODĚVNÍHO DESIGNU. KDO NA MBPFW ZÁŘIL NEJJASNĚJI?

 

Mercedes-Benz Prague Fashion Week byl letos obzvláště úrodnou půdou pro růst těch, kteří své zde práce představili třeba vůbec poprvé. V rámci hlavního programu se prezentovaly hned tři obory oděvního designu a v doprovodném programu svou přehlídku představila i jedna vyšší odborná škola. Akceleraci úspěchu jistě přinesla i soutěž Van Graaf Junior Talent, ve které se utkali Jaroslav Vích, Tomáš Němec, Vendula Menšíková a Tobias Schubert. Přinášíme selekci jmen, která v naší mysli utkvěla i bezmála týden poté, co na jejich modely zamířila světla reflektorů.

 

 

Tomáš Němec

Ateliéru designu oděvu a obuvi, UMPRUM

Student Ateliéru designu oděvu a obuvi na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze je v našem hledáčku již dlouho. Svůj velkolepý vstup na módní scénu zahájil především kolekcí ID, plnou kabátů předimenzovaných siluet a šatů s textilními aplikacemi. Je pro něj typický print a používání barev. Ve své nové kolekci „Thank God I'm an Atheist“ se však od své předchozí tvorby odklání. Staré odchází, zůstává jen precizní krejčovina. Barevnost střídá černá. ‚‚Za barevnost kolekce může primárně inspirace filmem Lux Aeterna francouzského režiséra Gaspara Noého, ve kterém jsou k vidění typicky černé prosvícené siluety. Cítil jsem, že mohu opustit barvu a vzor a vystoupit z komfortní zóny.‘‘ Zatímco pro někoho je komfortní zónou černá především, Tomáš se vydává prozkoumat pravý opak. Film vypráví příběh dvou hereček – Charlotte Gainsbourg a Béatrice Dalle, které samy sebe a své postavení ve filmové branži přirovnávají k čarodějnicím a čarodějnickým procesům ve středověké Evropě. Intimní dialog, který je veden mezi hlavními aktérkami hned v úvodní části filmu, je jednou z klíčových inspirací kolekce. Čtyři černé looky mu přinesly vítězství v soutěži Van Graaf Junior Talent, na příští edici MBPFW tak publiku představí svou kolekci v samostatné přehlídce.

 

 

‚‚Myslím, že tato kolekce je hodně jiná než mé předchozí, u dřívějších kolekcí jsem měl hlavu v oblacích, hodně experimentoval... a to jak s formou, tak s tisky a materiálem. V této jsem pracoval o něco více uváženě a myslel jsem na použitelnost jednotlivých kusů. Samozřejmě ale také nechci opouštět tvůrčí svobodu na úkor prodejnosti a myslím, že je potřeba občas překročit hranice, nijak jsem se tak nehlídal u finálního looku, černého kožichu, a prostě tvořil. Všechny mé kolekce mají nicméně pořád něco společné, a to je způsob, jakým jsem začínal tvořit. Rád si udělám v hlavě ucelenou představu o světě, situaci a kontextu, do kterého poté oblečení zasazuji a ze kterého také vzniká.‘‘

Tomášovy plány do budoucna známe. A nezbývá nám nic jiného, než si na jejich naplnění počkat do září tohoto roku, kdy je návštěvníkům pražského fashionweeku předvede. ‚‚Momentálně se nechávám unášet proudem a uvidím, kam mě zavede. Nechci moc plánovat dopředu, protože pak sám sebe stresuji. Co je teď už jisté a za co jsem moc rád, je prezentace na zářijovém MBPFW v rámci výhry Van Graaf Junior Talent. Na tu se moc těším a zároveň to bude velká výzva... ale ty já mám rád.‘‘ Mladému návrháři věštíme obzvláště úspěšnou budoucnost, dokáže-li své nadšení a oddanost pro tvorbu dlouhodobě udržet.

 

 

Tobias Schubert

Ateliér módní tvorby, UMPRUM 

Tobiasovy nepřehlédnutelné módní printy jste možná již zaznamenali. Ač rukama vytváří módu hmatatelnou, hlavou létá ve světě fiktivním. Téma fiktivních a virtuálních světů zpracovává i ve své kolekci „Grey Havens“, představené v rámci soutěžní přehlídky Van Graaf Junior Talent na letošním Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, ve které mu vítězství uniklo pravděpodobně jen o vlásek. ‚‚Právě samotný název kolekce pochází ze světa Pána prstenů, kde ‚‚Grey Havens” neboli ‚‚Mithlond” představují přístavy, kam dopluli první elfové. Využil jsem to jako symbol mého prvního většího představení veřejnosti. Na fiktivních světech mě především fascinuje jejich hluboká propracovanost. Autoři jim vytvoří kulturu, historii a mnohdy i funkční jazyky, které skalní fanoušci umí i používat. No a každý máme v hlavě takovou vlastní videohru!‘‘

 

Přestože rukama vytváříme módu hmatatelnou, hlavou létáme ve světě fiktivním

 

Estetika Tobiasových oděvů vychází z tohoto prostředí a je podpořena využitím netradičních, apriori neoděvních materiálů jako jsou led lights, EVA foam nebo tekutý latex a aplikací moderních technologií při výrobě modelů. Exponovaná oděvní forma je zároveň konstruována s ohledem na nositelnost. ‚‚V poslední době jsem svou pozornost věnoval filmovým kostýmním výtvarníkům, maskérům a hlavně cosplay tvůrcům. Jejich řemeslné schopnosti a vůbec to, jak umí pracovat s netradičními materiály, jsou opravdu obdivuhodné. V procesu jsem si díky této kolekci osvojil vlastně různé technologie a metody, se kterými běžně v módních ateliérech nepracujeme, což pro mě bylo dost přínosné,‘‘ prozradil o tvůrčím procesu. Po zhlédnutí přehlídky se neubráníme velkým očekáváním, s čím se Tobias vytasí příště. ‚‚Teď se musím zase vrátit k ateliérovému zadání “Francie”, které nám na tento semestr zadala Liběna Rochová, u které jsem teď na stáži. V práci se budu zabývat Jean-Paul Gaultierem, u kterého pro mě bylo důležité to, že vytvářel kostýmy pro film Pátý Element, takže nové technologie a metody budu využívat i nadále,‘‘ svěřil se a my víme, že jeho hvězdná kariéra nás ještě mnohým překvapí.

 

 

Kateřina Koutková

Ateliér designu oděvu, UTB Zlín

‚‚Společná radost ze hry může oživit a prohloubit křehká spojení,‘‘ říká mladá návrhářka o své práci. Kateřina na pražském fashion weeku okouzlila hravostí, se kterou ještě hravější kolekci Together again představila. Kolekce vznikla jako oslava mezilidských vztahů, téma, kterému se v posledních měsících a letech věnuje mnoho studentů oděvního designu. Předmětem zkoumání je většinou lidská blízkost, mezilidské vztahy i nemožnost dialogu. Kateřina však toto téma pojala z čisté radosti jako oslavu vzájemného sbližování a emocí z toho plynoucích. Oděvy, které byly na přehlídce k vidění, jsou odklonem od její předchozí strohé práce věnované problematice dostihového sportu a jeho drastické povaze. Optimismu vstříc vyráží v plné síle a vyzbrojena deskovkami. Její modely totiž zároveň slouží jako ikonické společenské hry – můžeme se setkat třeba s Člověče, nezlob se, Žebříky a skluzavky, hrou Twister či bludištěm.

Stejně tak jako její kolegové z oboru, i ona se v rámci zadání zaměřila na tvorbu autorského potisku. Nejen pohodlí, ale i smysl pro udržitelnost zaručují materiály, ze kterých Kateřina kolekci vytvořila, zakomponovala do ní totiž konopí, len i bio bavlnu. 

 

 

Alexandra Gnidiaková

Ateliéru designu oděvu a obuvi, UMPRUM

Alexandra společně s osmi dalšími studenty pražské UMPRUM po boku mentorky představila v kulisách pražského hotelu Andaz svůj model inspirovaný starými pověstmi českými. Předlohou jí byl moudrý Bruncvík a především pasáž, ve které po boji upadne do dlouhého, několik dní dlouhého spánku, po jehož trvání se o něj stará jeho bájný přítel lev. ‚‚Bruncvík hrdinsky vítězí, ale na těle mu zůstávají jen spodní bílá košile a fragmenty brnění. Taková byla má představa o vznikajícím oděvu, ovšem namísto bílé košile jsem svému Bruncvíkovi vytvořila široký, bohatě navrstvený overal s vysokým límcem, korzet a návleky na ruce a nohy.‘‘ Pro vytvoření fragmentů zbroje použila Alexandra speciální zlatý materiál, který je na dotek jako papír, ale má vlastnosti textilu.

Návrhářka navazuje na svou předchozí tvorbu, ač naprosto neplánovaně. ‚‚Můj Bruncvík v plném zbroji vypadá jako dřevěná loutka. Vůbec to nebyl můj původní záměr a na předchozí práce jsem navázat neplánovala. Ale je to něco, k čemu vlastně nakonec stejně naprosto přirozeně došlo,‘‘ vypráví Alex. Její rukopis se prolíná všemi kolekcemi – ať už jste viděli její look Pierrot Le Fou, klauzurní práci na UMPRUM, či kolekci PERSONA inspirovanou českým loutkářstvím. A co chystá Alex dále? ‚‚Momentálně pracuji na kolekci inspirované Jeanem-Gaspardem Deburaem, nejvýznamnějším francouzským mimem s miláčkem pařížského publika, který pocházel z Kolína. Právě vznikající kolekce čerpá z jeho neobyčejného života a díla, a to nejen hereckého, ale i jako autora mnohých divadelních her.‘‘

 

 

Anežka Kotková

Katedra designu, Technická univerzita v Liberci

Mezi studenty Technické univerzity v Liberci zářila nejjasněji Anežka Kotková, která zde prezentovala hned dvě své kolekce pod názvem Teshima a Derma. Derma, jak latinský název napovídá, čerpá z fascinace lidskou kůží a její strukturou pod lupou. Anežka přichází s neobyčejným pohledem na běžně přehlížený detail největšího lidského orgánu a zapracovává výsledky svého zkoumání do kolekce pomocí vzorů i tvarů. Kolekce byla vytvořena pomocí automatického pletacího stroje, který si při plnění zadání osvojila. Kolekce Teshima se vydává hledat kontrasty mezi přírodou a architekturou, které postupně odkrývá ve třech modelech. Autorská struktura využitá v kolekci ztvárňuje pocit jemné lehkosti vzduchu a vyvěrající vody.  

Proč Anežce předvídáme hvězdnou budoucnost? Je to právě její schopnost bravurně uchopit různá zadání za použití rozdílných technik i roztodivných materiálů, díky jejichž spojení si však návrhářka stále drží svůj jasný styl a vizi. 

 

 

Mladá krev z řad studentů

VOŠON

Z řad studentů pražské VOŠON pod vedením designérky Evy Vontorové vyvstávají nová jména. Studenti spojují síly, inspirováni interakcemi mezi lidmi a možností vedení vzájemného dialogu. Právě od nich byli v době pandemie odříznuti. Nyní je pojítkem jejich tří okruhů právě ona spolupráce a vzájemné propojování zdánlivých protikladů. Během kreativních dialogů se studenti rozhodli propojit protichůdné nápady a sloučit zdánlivě neslučitelné módní směry. Každý student pracoval na minikolekci dvou až tří modelů s vlastní inspirací v daném tématu.

První oblast, snoubení retra a futurismu, podle nás nejzajímavěji prozkoumala Tereza Pirklová, která modelky oblékla do jednoduchého kompletu držícího nepoddajně svůj tvar. Dialog sportu a romantiky, druhé oblasti, prozkoumal nejdůkladněji Jeremiáš Fűrst. Ten své pánské modely oblékl do bájných uniforem, vlajících za jejich nositeli, a opatřil je výšivkou koňských siluet. Třetí oblastí, kterou studenti probádali, byla otázka formální avantgardy. Ta je spojením dvou kulturních směrů, z nichž každý má určitý souhrn pravidel a norem. Zatímco formální oděv odráží stabilitu a nepřístupnost společenského postavení, norem a názorů jeho nositelů, avantgardní forma je podrobuje neustálé kritice. Naši pozornost zaujala tvorba Vojtěcha Opatřila, Kariny Chistiakové, Natálie Hudecové a Nikoly Turecké. Jejich důraz na detail a pochopení oděvu, jak pevně věříme, zaručí pevné místo na české oděvní scéně. Teď už jen nezbývá, než se do tvorby oděvu pořádně obout.

 

Tištěný magazín

Elle cover
REKLAMA