Tři módní akty Phoebe Philo

Akt první, Chloé (1997-2006)

Když se Phoebe Philo narodila, její původem britští rodiče pracovali v Paříži, zpět do Británie se vrátili, když jí byly dva roky. Už v deseti letech začala Philo oblékat svůj vlastní jedinečný styl a přizpůsobila si školní trikot tak, aby napodoboval ten, který tehdy nosila Madonna. Návrhářka studovala na Central Saint Martins, než se v roce 1997 připojila ke své přítelkyni Stelle McCartney pod křídla Chloé jako její asistentka designu. McCartney na této pozici vystřídala Karla Lagerfelda a Philo byla její pravou rukou. V roce 2001 McCartney značku opustila, aby se věnovala svému vlastnímu počinu, a Philo převzala otěže domu v roli kreativní ředitelky. Pokračovala v posilování estetiky značky, přidala však svůj vlastní osobní, hravý a smyslně ženský dotek. Mezi návrhářčiny nejdůležitější inovace patřily denimové kalhoty s vysokým pasem, dřevěné boty na klínku nebo taška Paddington. Z pozice sestoupila po pěti letech z rodinných důvodů, v té době se jí totiž narodila dcera.

Matka ekologické módy, Stella McCartney se nevzdává!

elle.cz

Akt druhý, Céline (2008-2018)

Nejvíce opěvována je Philo za svou desetiletou éru v módním domě Céline. V roce 2008 jí Bernard Arnault nabídl pozici kreativního ředitele tehdy chřadnoucí značky koncernu LVMH, a ona přijala, poté, co se jí zavázal, že povede pařížský módní dům ze svého londýnského domova a bude mít plnou kreativní kontrolu. Tím započala léta tvůrčího vzkříšení a práce na značce, která povstala z popela a stala se objektem zájmu. Práce Phoebe Philo v Céline předefinovala to, co ženy touží oblékat, a její minimalistická estetika, čisté linie a barevná paleta si získaly pozornost kritiků i spotřebitelů. Nadčasové návrhy pro Céline kombinovaly luxus s praktičností a nositelností a bez námahy se přenesly z ranveje a staly se stálicemi skříní moderních žen.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Philo úspěšně resuscitovala unavený pařížský dům a přetavila jej v prosperující společnost sílící v číslech i povědomí. V roce 2017 však Céline opustila a odebrala se do ústraní. Štafetu po ní převzal Hedi Slimane, dříve kreativní ředitel Yves Saint Laurent. Estetika se změnila, stejně tak název. Dům nadále pokračuje pod jménem Celine. A fanoušci truchlí nad koncem vlády návrhářky. Natolik, že začali zakládat niche instagramové účty věnující se nejstěžejnějším kouskům, nebo začali dychtivě sbírat oděvy a doplňky z druhé ruky. Někteří Phoebephiles, jak se nadšencům návrhářčiny tvorby přezdívá, se nechali před nedávnem slyšet, že když byly artikly z jejích kolekcí původně v buticích, nemohli si je dovolit. Nyní, o léta později, dosáhli bodu ve svých životech a kariéře, ve kterých mohou utratit stovky i tisíce eur za velmi kvalitní kousky nedávné módní historie, a neváhají sbírat další a další artefakty návrhářčiny éry. Mnozí jsou dnes sběrateli vlastnícími celé módní archivy.

CÉLINE je CELINE: Hedi Slimane a flitrované zklamání pro generaci Z

elle.cz

Akt třetí...?

Touto dobou už měla Phoebe Philo být zpátky na módní scéně. V červnu roku 2021 návrhářka oznámila svůj návrat do módy prostřednictvím své vlastní nové značky, tři roky poté, co odstoupila z funkce kreativní ředitelky francouzského luxusního domu Céline.‚‚Být znovu ve studiu a znovu pracovat je pro mě neuvěřitelně vzrušující a naplňující,” uvedla tehdy Philo v krátkém prohlášení. ‚‚Velmi se těším na to, až budu moci být opět v kontaktu se svým publikem a s lidmi všude po světě. Být nezávislá, vše řídit a experimentovat za svým vlastních podmínek je pro mě nesmírně důležité.” Značku prý buduje pod hlavičkou konglomerátu LVMH. Příslibem návratu vzbudila řadu otázek. Jaká bude její značka? Dodá módním davům to, co lidem v současném sortimentu Celine chybí? A vůbec, nabízí se srovnávat její nový se značkami, kterým propůjčila svou vizi v minulosti? Na ty však odpověď stále neposkytla. Na scénu se měla vrátit v roce 2022. A tak tajně doufáme, že si launch své značky nadělí třeba k dnešním padesátým narozeninám...

Phoebe Philo se vrací zpět do módního světa s novou značkou

elle.cz

Zdroj: Britannica, Business of Fashion, The New York Times