„Influencing je jako modeling 90. let, nemá pravidla,“ říká Holárek

Jste majitelem české modelingové agentury, ze které vzešlo mnoho úspěšných modelek. Co stojí za chodem prosperující modelingové agentury?

Stojí za tím vize, odhodlání a tvrdá práce. Já jsem začínal jako modelingový skaut pro mezinárodní agenturu a neztotožňoval jsem se s jejich přístupem k práci. V Česku je strašně málo lidí proaktivních a většina jen čeká, co se objeví. V managementu ale musíte hledat příležitosti a jít jim naproti. V modelingové agentuře je potřeba věřit svým modelkám a modelům a vědět, jak je „procpat“ ke klientovi.

Módní trh v posledních letech prochází změnami a stává se rozmanitějším a inkluzivnějším. Na světových molech se čím dál častěji objevují modelky různé barvy pleti a velikosti nebo například nebinární a transgender modelky. Vyvíjí se podle vás průmysl v tomto ohledu pozitivním směrem?

Myslím si, že díky vstupu sociálních sítí dnes žijeme mnohem rychleji, a i móda je mnohem rychlejší. Na světových módních molech je v kurzu každý půl rok něco jiného. Poslední tři roky se na molech objevovalo spoustu etnik a bylo opravdu málo prostoru pro klasické modelky z Evropy. Značky chtěly šokovat a chtěly, aby se s jejich záměry ztotožnilo více různých lidí, což je na jednu stranu dobře, protože přemýšlejí nad tím, jak oslovit potenciálního zákazníka. Na stranu druhou to bylo občas až „too much“ a běžní spotřebitelé tomu moc nerozuměli.

Takže jste spíše zastáncem klasické, až komerční krásy.

To nemůžu říct. Každé období si nese něco svého. Za mě je fajn, když se myslí na spotřebitele. Nejsem tedy výhradně proti těmto změnám. Letos se návrháři zase začali obracet spíš k té klasické kráse, k vysokým, štíhlým a komerčně krásným modelkám a modelům. Můžeme to vidět třeba u Gucci, kde dlouhou dobu šokovali extravagantními modely, ať se bavíme o modelkách nebo o oblečení. Teď se zase začínají vracet ke komerčnosti.

V minulém roce jste byl jedním z porotců v soutěži Miss. Mají podle vás na českém trhu vítězky soutěží krásy nad zahraničně úspěšnými českými modelkami navrch?

Když je koncept dobře uchopen, tak mají navrch v tom, že si mohou vydělat více peněz. Vítězky Miss mají čísla na sociálních sítích. V dnešní době si člověk se silným Instagramem dokáže v České republice vydělávat v řádech milionů za rok, což si žádná modelka na českém trhu nevydělá. Miss je dobrý start, když dívka nechce dělat módu, chce působit na českém trhu a chce být známá. Pokud ale chce budovat prestižní modelingovou kariéru a má na to, tak tam může Miss spíše uškodit.

V čem konkrétně?

Soutěž krásy dívce pomůže získat hodně followers a vydělat na tom peníze. Nálepka vítězky Miss ale škodí u spousty klientů. V ten moment se modelce zavřou dveře na titulní stránky českých magazínů. Na modelingové scéně ji to v podstatě úplně uzemní. Z mého pohledu začínají být soutěže krásy tak trochu přežitkem.

Mohlo by se vám líbit

Plus size modelky: ženská přirozenost nebo propagace obezity?

Příliš tlustá. Příliš vychrtlá. Příliš hranatá. Příliš ženská. Žijeme ještě stále v době, kdy jsou tato hodnocení ženských postav nutná? Za každým obrázkem se skrývá živá žena, které se komentář dotkne. Negativních reakcí se objevuje tím více, čím urputněji se snažíme prosadit nějaký směr. Je současný trend plus-size modelek pro ženy osvobozující, nebo s sebou naopak nese větší zátěž?
elle.cz
Podstatnou roli na módní scéně hrají influenceři. Vy máte v agentuře od roku 2018 influencerskou divizi. Reagovali jste jejím založením na požadavky klientů?

Vzniklo to úplně jinak. V agentuře jsme měli holky z Miss a pro mě bylo naprosto nepochopitelné, když mi řekly, že dostávají peníze za přidání fotky na Instagram. V té době tady ještě nikdo neznal influencer marketing. Začal jsem se o to víc zajímat a přišel jsem na to, že není špatné managovat lidi, kteří na tomto druhu platformy fungují a sami si vytvářejí profil. Tímto jsme zapojili influencer marketing a teprve až posléze jsme zjistili, že je to skvělý produkt pro naše klienty.

Mění se díky influencingu nároky na modelky? Třeba v tom smyslu, že když má dívka hodně sledujících, tak nemusí striktně splňovat míry a výšku?

Ve vysokém modelingu rozhodně stále musí splňovat nějaká kritéria, protože konkurence je opravdu veliká. Jakmile ale máte Instagram, máte velkou výhodu. Je to další plus, za které si vás klient může vybrat. Krásná a úspěšná modelka s milionem followers bude u klientů žádaná. Budou ji chtít na svou show, protože se milion jejích sledujících dozví, že ji šla. Pro klienta je to obrovská reklama.

Jak velkou roli tedy hraje počet sledujících v kariéře modelky?

Na českém trhu je to zásadní věc. Když se ale budeme bavit o trhu zahraničním, tak tam u českých modelek nehraje počet followers takovou roli, protože české publikum pro zahraničí není až tak zajímavé. Navíc v cizině se pohybujeme v úplně jiných číslech než v Česku. Když bych to měl tedy shrnout, tak u českých modelek není úspěch za hranicemi a počet followers propojený. Jiné je to u současných světových supermodelek, které jsou v podstatě všechny dcery bývalých topmodelek, nebo se proslavily nějakou reality show a jejich úspěch jde ruku v ruce s čísly na sítích.

Kdo dnes vydělává víc – zahraničně úspěšná česká modelka nebo úspěšná česká influencerka?

Influencerka. Influencing je dnes něco jako modeling 90. let, protože nemá téměř žádná pravidla. Aby modelka vydělala za rok deset milionů korun, tak musí odvést hrozně moc práce a je strašně těžké na to dosáhnout. Influencerka takovou částku může vydělat v uvozovkách lusknutím prstu.

Jak vaši práci ovlivňují sociální sítě při hledání nových tváří? Je jednodušší najít dívku s potenciálem? Na sítích se přece jenom ne vždy setkáváme s realitou. 

Přesně v tomto je problém. I přesto, že skauting hodně směřujeme do online světa, tak za mě je cílený skauting stále lepší. Když půjdu po ulici, tak oslovím pouze člověka, který má opravdu velký potenciál. A většinou člověk s velkým potenciálem ani neví o tom, že ho má a nikdy by se sám nepřihlásil. Takže přesto, že skauting přes sociální sítě a online skauting má obrovský zásah, kdy nám denně projde pod rukama třeba padesát nových tváří, ze kterých pak vybíráme, tak cílený direct skauting má za mě stále své kouzlo.

Mohlo by se vám líbit

Musíme si promluvit o nereálných velikostních standardech

Před pár dny se světem Instagramu prohnal příspěvek od známé stylistky Francescy Burns, která s ním otevřela vlnu diskuzí ohledně nereálného velikostního standardu, jež je vyžadován od modelek. Jak je to ve skutečnosti s vzorkovými velikostmi? A které značky šijí pro skutečné lidi?
elle.cz
Co musí dívka v dnešní době mít, aby se mohla stát světově vyhledávanou modelkou?

Určitě osobnost. Šedesát procent dělá to, co z ní vyzařuje, zbytek dělá krása. Můžete mít krásného člověka, který ale nemá osobnost a v ten moment celé charisma opadne. Když dívka vstoupí do místnosti, tak ji musí rozzářit, musí jí být všude plno, měla by být bezprostřední, nestydět se. Modeling je něco jako herectví, když vstoupí ten správný člověk, tak to cítíte. Zapotřebí je zdravé sebevědomí a víra v sebe samé. Nejhorší je, když si modelka nevěří. 

Jakým směrem se podle vás ubírá módní trh z hlediska pracovních podmínek?

Je mnohem víc pravidel, která musíme respektovat. Spousta velkých magazínu dnes třeba nemůže vzít modelku mladší osmnácti let na titulní stranu. Ve městech jako je Milán nebo Paříž jsou vyžadována zdravotní potvrzení. Začínají se budovat jasně daná pravidla. Dřív jsem znal modelky, které poprvé odlétaly do Japonska ve dvanácti letech. Pak se létalo ve třinácti, ve čtrnácti. To je teď nereálné. Dneska je potřeba minimálně patnáct let, do Ameriky osmnáct let.

Berete v agentuře ohled na psychickou odolnost dívky? Na to, jestli je na práci modelky dostatečně vyspělá a připravená?

Snažíme se každého na první cestu připravovat. Je to ale především o komunikaci s rodinou a modelkou nebo modelem samotným. Všechny tři strany si musí být jisté, že to ten člověk zvládne. Pokud se vyskytne nějaké ale, tak cestu raději odložíme. V začátcích jsem chtěl mít co nejvíc modelek v zahraničí. Dneska vím, že je lepší si počkat a neudělat z modelky rychlokvašku a opravdu v tom člověku vzbudit o modeling zájem. Protože zájem o modeling je čím dál menší.

Proč podle vás zájem u mladých lidí opadá?

Mladí lidé chtějí být influenceři. Nechce se jim cestovat do zahraničí a opouštět rodinu kvůli nejistému výdělku. To už dnes není lukrativní. Nadějné tváře stále rostou, ale modeling jako takový už začíná být trošku něco skomírajícího. V Česku je práce pro modelky nahrazována influencer marketingem.

Jak tedy vidíte budoucnost modelingu? Dejme tomu v horizontu deseti až patnácti let.

Vidím to tak, že se bude jednat o hodně vytříbenou a luxusní záležitost. Klienti budou chtít jen top tváře. Modeling už nebude tak masivní. A čím míň bude modelek, tím víc se bude zvyšovat rating.

Mohlo by se vám líbit

Tereza Maxová: na mole mě zachránila Carla Bruni. Ženy si musí pomáhat

Modelka a filantropka Tereza Maxová o lekcích, které jí život uštědřil, generačních rozdílech mezi mámou a dcerou, zdravém sebevědomí i o tom, jak nezbytné pro ženy je si pomáhat. Nyní v rámci mentoringového programu Power Talks by Kérastase bude mladé ženy učit, jak si víc věřit ve všech oblastech života.
elle.cz

Zdroj: autorský rozhovor