Mid-life crisis averted: Mileniálové mění představu o čtyřicítce

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

Takzvaná „krize středního věku“ působí pro mileniály téměř jako historický relikt. Nežijí, nevypadají ani nepřemýšlejí jako čtyřicátníci z předchozích dekád. Lidé narození mezi lety 1981 a 1996 stárnou jinak než jejich rodiče nebo starší sourozenci. Nejenže často vypadají mladší – často se tak i cítí a chovají. Klišé „věk je jen číslo“ pro ně není útěšná fráze, ale realita. 

Mohlo by se vám líbit

Pozdní lásky slavných: Pamela Anderson, Neeson a další nečekané páry

Podle většiny rom-coms by se mohlo zdát, že má láska deadline do třiceti let. Jenže tihle slavní dokazují, že ta osudová může klidně přijít až po padesátce. A být o to krásnější. Po letech kariéry, zkušeností a často i divokých rozvodů ve svých zralých letech konečně našli partnera, který je „the one“. U koho vidíme, že na lásku není nikdy pozdě?
elle.cz

Generace analyzovaná a vysmívaná

Mileniálové jsou zvyklí být pod drobnohledem. Během dospívání a posléze i v dospělosti se stali předmětem nespočtu sociologických článků, popkulturních vtipů i marketérských strategií. Jsou to ti s tousty s avokádem, ti, co si dělali Buzzfeed kvízy, ti, co nedokáží opustit kouzelnický svět Harryho Pottera a ti, co nosili pěšinku na straně. Dospívali v úplně jiném kulturním prostředí než generace před nimi. Zažili přerod internetu z kuriozity na životní nutnost, přečkali několik ekonomických krizí, zvládli psychickou gymnastiku zvanou hustle kultura a byli u zrodu influencer ekonomiky. Je proto logické, že i jejich vztah ke kráse a stárnutí se formoval v unikátním prostředí. 

Dřív platilo, že čtyřicítka je bod zlomu – čas krize, stagnace nebo alespoň rezignace. Seriály jako Sex ve městě ukazovaly čtyřicítku jako velkého strašáka, a film This Is 40 byl v podstatě generačním povzdechem nad únavou z manželství a života. Ale mileniálové říkají kolektivní a hlasité ne. Spíš, než o krizi mluví o změně. O nové kapitole. O čase, kdy je možné začít znovu.  

Čtyřicet je nových třicet

„Na tom rčení možná opravdu něco bude,“ říká psycholožka Jean Twenge, autorka knih Generation Me a 10 pravidel pro výchovu dětí ve světě technologií. Podle ní mileniálové nevnímají čtyřicítku jako zlom, ale jako plynulé pokračování života. Socioložka Anne Barrett z Florida State University dodává, že dnešní čtyřicátníci často počítají s delší délkou života, více zdravými roky a širším prostorem pro seberealizaci.

Mění se i životní milníky. V roce 1960 se ženy vdávaly průměrně ve dvaceti, dnes je to až kolem osmadvaceti. Podle výzkumu Pew Research z roku 2023 nebyla čtvrtina čtyřicátníků nikdy vdaná nebo ženatá. Počet žen ve věku 30–44 let bez dětí je historicky nejvyšší. Tradiční představa o „usedlém“ životě ve čtyřiceti tak už neplatí. Mileniálové si dovolují hledat, zpochybňovat, měnit směr.

Pod vlivem Kardashianek

Důkazy hledejme v popkultuře. Když se Anne Hathaway objevila ve filmu The Idea of You jako čtyřicetiletá matka, mohli byste čekat, že se internet zaměří na věkový rozdíl mezi ní a mladým popovým zpěvákem, kterého ve filmu svádí. Místo toho se řešilo, jak skvěle vypadá. Dermatolog David Kim, sám mileniál, označuje svou generaci za „generaci Kardashian“. Celebrity jako Kim nebo Khloé totiž otevřeně mluvily o botoxu, laserech a výplních právě v době, kdy mileniálové dospívali. Co dřív bylo tabu, se stalo běžnou součástí konverzací. „Tehdy došlo k obrovskému nárůstu zájmu o kosmetické zákroky,“ říká David Kim. Tahle generace tak vnímá péči o vzhled jako nástroj, ne jako slabost.  

Mohlo by se vám líbit

Tajemství Anne Hathaway: Jak v roce 2025 vypadat o dvacet let mladší

Nejdřív Lindsay Lohan, pak Demi Moore, po ní Christina Aguilera a teď Anne Hathaway. Jejich rozzářené, o deset i více let omlazeně působící obličeje bez jediné vrásky vzbuzují zvědavost a závist. Jak je možné, že vypadají takhle skvěle? Kdo je ten kouzelník, který dokáže zvrátit působení času a gravitace v tvářích celebrit? A co všechno si nechaly vylepšit? Dnes se detailně podíváme na Anne Hathaway, která na sebe strhla pozornost v poslední době.
elle.cz

Zažili zlatou éru internetu

Mileniálové byli první, kdo sdílel své životy online – od MySpace přes Tumblr až po Instagram. Vyrůstali s internetem, který ale ještě nestihl infiltrovat všechny aspekty každodennosti. Ještě s nimi necestoval v kapse, museli si k němu sednout. Neexistoval všudypřítomný tlak na neustálé srovnávání (minimálně ne v takové míře jako dnes), nebylo potřeba digitálních detoxů. A to je zásadní rozdíl oproti generaci Z, která vyrostla pod diktátem algoritmů a sociálních sítí a dnes je kvůli tomu často úzkostnější a méně sebejistá. Mileniálové se těmto tlakům těsně vyhnuli – čelili jim až po dvacítce – a možná právě díky tomu si uchovali větší nadhled. Neřeší každou vrásku, umí být k sobě vlídní. 

Girlbosses a spol.

Kromě ekonomických otřesů a nástupu influencer kultury přežili i éru girlboss – hustle kultury v růžovém kostýmku, maskované jako girl power. Generace Z dnes reaguje opačně: záměrně nepříjemnou, provokativní estetikou typu „brat green“, která se nesnaží líbit. Zatímco mileniálové chtěli systém měnit zevnitř, Gen Z ho klidně rozbije.

Mileniálové tyto kulturní momenty umí reflektovat a brát si z nich, co potřebují. Z Y2K vlny si vzali optimismus a hravost, od girlboss si propůjčili ambice a drive, od Kardashianek zájem o sebepéči. Ze současných sítí pak třeba zvyk, že bez SPF se nejde ani s odpadky. Výsledkem je generace, která si nenechá diktovat, že s překročením věkového milníku musí nutně přijít krize. Ani že na zkoušení nových věcí a objevování sebe sama může být někdy pozdě.

Mohlo by se vám líbit

5 zapomenutých účesů z roku 2010, které jsme nosili ke skinny jeans

Ombré barvení, do vlasů vetknuté kamínky a blyštivé tinsely, obrovské donutové drdoly i subtilnější pěšinka na stranu, to byly nejoblíbenější účesové trendy první dekády 00 let. Jenže… ony jsou zase zpátky. Vídáme je ve filmech a v seriálech, na červených kobercích i v ulicích měst pořádajících fashion weeky. Máme dvě možnosti. Tiše se s tím smířit a počkat, až se to zase přežene. A nebo lépe – nosit je taky.
elle.cz
Zdroj článku: