O zdravé oči je třeba se starat

Ve spolupráci s očními lékaři vám chceme připomenout nejčastější chyby, kterými zraku škodíme a možná o tom ani nevíme.

SLUNCE OKU NEPROSPÍVÁ

Slunce, i když dělá svět krásnější, se s očima nekamarádí. Jeho paprsky dokážou na nechráněných očích udělat pěknou paseku. Zánět spojivek je to nejmenší, co si od moře, z hor, z pobytu na slunci bez slunečních brýlí lze odnést. Dlouhodobé vystavení intenzivním slunečním paprskům může způsobit šedý zákal a ve výjimečných případech i poškození sítnice. Může být příčinou vzniku rakoviny kůže očních víček a spojivek. Na slunečních brýlích se proto nevyplatí šetřit. Tmavé, ale bez UV filtru mohou být dokonce škodlivější než žádné. Pod tmavými skly totiž dochází k rozšíření zornic, a do očí tak proniká více slunečních paprsků, které mohou vést k poškození zraku. 

Brýle na horách a u moře noste i v případě, že se slunce schovává. „Až 80% UV záření pronikne i nízkou oblačností a sluneční paprsky tak mohou škodit očím, i když je pod mrakem," připomíná primářka Oční kliniky DuoVize Praha Lucie Valešová.

POHYB OČÍ? ANO!

Nejpřirozenější pohyb, který děláme očima a často o něm ani nevíme, je mrkání. Při něm se slzný film zvlhčuje povrch oka. Při soustředěném sledování monitoru ale mrkáme asi pětkrát méně než normálně. Vzniká tzv. syndrom suchých očí, který způsobuje osychání rohovky. Přinuťte se i u sebedůležitější práce každých dvacet minut oči „promrkat“. Rozhodně to není promrhaný čas, ale předejdete tak nepříjemnému pálení, zarudnutím nebo dokonce rozostřenému vidění. Oči rozhodně nemněte, neprotírejte prsty. Můžete si tak do nich zanést infekci, způsobit si zánět spojivek. Tření očí může dokonce trvale poškodit rohovku, a navíc přispívá ke vzniku tmavých kruhů pod očima. 

Zahnat únavu pomůže spíš oční jóga, která oči uvolní. Krouživé pohyby, pohled doleva, doprava, nahoru, dolů urychlí látkovou výměnu v oku a jeho okolí. Pravidelně cvičit několikrát denně a večer před usnutím by měli hlavně ti, kteří sedí celou pracovní dobu u počítače a také ti, kterým se zvětšuje oční vada. 

DEJTE SI KLID OD ZÁŘENÍ

Záře, kterou vydávají nejen monitory počítačů, ale i displeje telefonů a tabletů nebo televizní obrazovky očím sice zásadně neškodí, ale může vést k únavě očních svalů. „Pokud máme správné dioptrie na vzdálenost k elektronickému přístroji, se kterým se zabýváme (TV asi 2 až 4 metry, monitor PC 60 až 100 cm, mobil 30 až 40 cm), pak sledování obrazovky neškodí.

I se všemi opatřeními bychom se ovšem měli do moderních elektronických zařízení dívat s rozvahou a s mírou. Vysokoenergetické modré světlo (HEV), které vyzařují, je podle odborných výzkumů jednou z příčin věkem podmíněné makulární degenerace (VPMD) –nejčastějšího viníka ztráty zraku u starších lidí. Modrá oblast světelného spektra může také přispívat k poškození sítnice. Namodralé studené světlo navíc blokuje vylučování melatoninu, hormonu, který je zodpovědný za řízení denních rytmů v těle, a v noci tak může výrazně narušit spánkový rytmus a vést k nespavosti.

ZDRAVÉ JÍDLO = ZDRAVÉ OKO

Hippokratovo „jídlo budiž tvým lékem“, platí i pro oči. K jejich dobrému fungování přispívá nemalým dílem strava. Není to jen už jen „provařená“ mrkev, ale mnohé další potraviny s antioxidanty s obsahem vitaminu A, luteinu, aminokyselin atd., jako jsou vejce, mořské ryby, listová zelenina jako špenát nebo kapusta, kukuřice, sója, borůvky, česnek, rajčata, ořechy, semínka, olivový olej a jiné.

I očím škodí kouření. Podle odborníků má negativní vliv na oční pozadí, sítnici, žlutou skvrnu, oční nerv, čočku a poškozuje tedy všechny části oka mnohem víc, než kuřáci tuší. Cigarety také významně zrychlují vznik očních chorob, a proto by kuřáci rozhodně neměli zanedbávat preventivní oční prohlídky. Stejně jako celému organismu ani očím nesvědčí pobyt v klimatizovaných místnostech. Klimatizace vysušuje sliznice a bývá příčinou syndromu suchého oka.

ZAOSTŘETE NA HYGIENU

Oči jsou citlivější než jiné částí těla a vyžadují proto přísnější hygienu. Zaměřte se na ni, nebo se vám bude hůř zaostřovat. Pozor na kosmetiku! Používání prošlých přípravků může vést k řadě potíží jako infekce nebo alergická reakce. Nejrizikovější položkou kosmetické taštičky je podle odborníků řasenka, která je častou příčinou zánětu spojivek a dalších očních infekcí. Podle odborníků z University of Rochester Medical Center se na řasách přirozeně vyskytují bakterie, a jakmile aplikujete kartáč řasenky na řasy, kontaminujete ho.

Zvlášť pečliví na čistotu musí být nositelé kontaktních čoček. To, že je nutné je opatrovat, dodržovat všechna pravidla jejich vkládání a vyjímaní, vyměňovat je ve stanovených intervalech mnohé nakonec dovede k trvalejšímu a komfortnějšímu řešení oční vady – k operaci.

DBEJTE NA OČNÍ OKOLÍ

Kolem očí je vůbec nejtenčí kůže na celém obličeji. O to víc je náchylnější a vyžaduje speciální péči, a to již od období, kdy se žena začíná líčit. První známky stárnutí se kolem očí objevují kolem 25. roku věku a kolem třiceti se již v těchto místech objevují jemné vrásky. Bez pravidelné a správné péče se přitom s každými dalšími roky vrásky prohlubují, ženy často trápí tmavé kruhy pod očima a postupně dochází k povislé kůži v okolí očí.

JEMNÉ ODLÍČENÍ PROTI VRÁSKÁM

Naprostým základem správné péče o oční okolí je důkladné a jemné odlíčení. Zapomeňte na mýdlovou vodu, která kůži extrémně vysušuje a zároveň neprospívá ani řasám, a používejte přípravky určené přímo na oční okolí, které okolí očí i řasy nejen důkladně odlíčí, ale také nepodráždí oči. Kromě samotných odličovacích vod či mlék je zapotřebí hledět i na kvalitu odličovacích tamponků. Měly by být vyrobeny ze 100% bavlny. Při odličování by na ně neměl být vyvíjen větší tlak, aby nedocházelo k drhnutí pleti.

cara magazin

ELLE PŘÍMO VE VAŠÍ SCHRÁNCE S POŠTOVNÝM ZDARMA

Nechcete přijít o nové číslo? Nechte si ho poslat domů. Výtisk vám doručíme až ke dveřím po celé České republice za stejnou cenu jako v obchodě, aniž byste museli platit poštovné. Stačí kliknout ZDE. (Akce platí pouze pro ČR.)

EBC promo