Krill, microgreens a natto Aneb nové superpotraviny 21.století

Superpotraviny jsou zlatým grálem nového milénia. Za posledních dvacet let jsme objevili avokádo, zázvor, goji bobule nebo semínka chia. Jejich zázračné účinky na naše tělo potvrzují nejen výživoví specialisté, ale i celebrity. Jsou však i takové potraviny, které explicitně cílí na náš imunitní systém, díky čemuž představují (tajnou) přírodní zbraň proti nachlazením i chronickým chorobám. Znáte je všechny?  

 

„Spice up your life”

Zázvor není jedinou superpotravinou, která má antibakteriální a protizánětlivé účinky. Efekt mnoha koření, které nejspíš jednoduše najdete ve své kuchyni, vám může přinést stejné benefity. Například kardamom přidávají na blízkém východě do kávy – léčí záněty a snižuje tlak. Odvar z šalvěje umí zahnat bolest v krku a hřebíček hravě zatočí s rýmou. Také kurkuma podporuje detoxifikaci organismu. Navíc působí jako přírodní antidepresivum. 

Polární korýši Aneb zázračný krill

Někteří z vás určitě slyšeli o nové superpotravině s názvem krill. Ve skutečnosti se jedná o označení pro drobné korýše pocházející z polárního pásu, kteří jsou velmi podobní krevetám. Všichni známe rybí olej nebo také rybí tuk, někteří z vás si možná pamatují i doby, kdy nás rodiče nutili pít jednu lžící rybího oleje denně na podporu kostí. Jedná se totiž o skvělý zdroj Omega-3 mastných kyselin, které mimo jiné regulují cholesterol a zlepšují funkci srdce a mozku. Některé studie však naznačují, že naše tělo dokáže vstřebat a využívat mastné kyseliny z krillového oleje daleko lépe než z oleje rybího. Tělo ho zároveň potřebuje daleko menší množství. Benefity Omega-3 mastných kyselin také tkví v jejich protizánětlivém účinku. Mimo to obsahuje krillové maso a krillový olej také velké množství vitamínu A, B a D.

 

 

Není bakterie jako bakterie

Všichni víme, že zdraví našeho těla (i pleti) je přímo spojeno s trávicím traktem a zdravím našich střev. Je proto nesmírně důležité udržovat balanc střevní mikroflóry, která zajišťuje sílu celého imunitního systému. V tom vám nejlépe pomohou fermentované potraviny a nápoje jako kysané zelí, kimchi, fermentované houby a luštěniny. Obsahují totiž speciální bakterie a houby, které zlepšují zdraví trávicího traktu, ale také antioxidanty a vitamíny, jenž redukují zánětlivé reakce. Některé z nich mají navíc i jiné benefity – kefír pomáhá zpevňovat kosti a redukovat intoleranci laktózy, natto (fermentovaná sója) snižuje krevní tlak, kombucha reguluje cholesterol a miso má blahodárné účinky na srdce.  

Co je malé, to je zdravé

Lesní plody a bobule jako maliny, borůvky, brusinky, ostružiny nebo angrešt jsou naprostou vitamínovou bombou. Ať je budete jíst syrové, pečené nebo sušené, dopřejí vám pořádnou dávku antioxidantů, organických kyselin a tříslovin, které jsou cenné pro obranyschopnost našeho těla. Byť chutnají skvěle samostatně, dají se jíst stokrát jinak – můžete je přidávat do jogurtů, smoothies, čajů nebo dezertů.

 

 

Sbírejte „céčka“ i „déčka”

Už dávno nepotřebujeme chodit k doktorovi, abychom věděli, že na jakékoliv nachlazení je vitamin C tím nejlepším lékem. Pandemie nám však pomohla odhalit dalšího klíčového hráče pro naši imunitu – a to vitamin D. Ten stimuluje schopnost buněk pohlcovat různé mikroby, dokáže také brzdit viry útočící aktivně na náš organismus. Naneštěstí pro vegany je největší množství tohoto vitaminu obsaženo v tučných rybách jako jsou tresky nebo sardinky. Ve velké míře je také najdete v červeném masu – především ve vnitřnostech (játrech), ale také ve vaječném žloutku. Pokud hledáte #VeganFriendly možnost, nelepší volbou bude dlouhodobý pobyt na sluníčku – vaše tělo si vitamin D vyrobí samo.  

Mikro zeleň s makro výsledkem

Za tzv. „microgreens” se považuje hlavně mladá zelenina a bylinky – rukola, mungo, ředkvičky nebo hrách, ze kterých vyrostou první listy, tedy zhruba 5-10 dní po vyklíčení. Ve všech mladých rostlinách je koncentrace živin právě v této fázi růstu až desetkrát vyšší než u rostlin dospělých. Microgreens jsou bohaté na chlorofyl, vitamíny C, E, K, draslík, hořčík, vápník, železo a třísloviny. Čím je microgreen čerstvější, tím je zdravější! 

 

Zdroj: Healthline.com, Webmed.com, ELLE.ru

REKLAMA